Technologists in Optometry and Optics and their professional performance

Authors

Keywords:

professional performance, technologist in Optometry and Optics, optic and optometric procedures

Abstract

Introduction: This research is articulated in the higher education model and the health model that is applied in Cuba, in accordance with the increasingly growing needs of man in direct relation with his socioeconomic, cultural, scientific, technological and ecological environment.

Objective: To assess the current status of the professional performance of technologists in Optometry and Optics of Havana.

Materials and methods: The research is quantitative, not experimental, observational and prospective. The authors worked with 200 technologists in Optometry and Optics, who were 100% of the population. Four dimensions were identified for the development, among which are the application of optical technological procedures and optometric; intellectual production: the performance manifested in the expression of updated knowledge and skills is established; ethical behaviour means the action expressed in the expression of communicative skills and values; and professional growth, referring to the performance manifested in the expression of investigative skills.

Results: 100% address the functions in assistance and only 10% declare they have time to research[ 25% of them have participated in some course, 12% in a diploma and only four have a master's degree; 25% state that they have mastery in handling the equipment, between 10% and 20% do not present problems.

Conclusions: Insufficiencies were identified in the dimensions that were established related to improvement and the application of technological procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Vargas Sánchez MG, Lara Lojano DG. La importancia de la formación por competencias para el ámbito laboral. Ciencia Latina [Internet]. 2023 [citado 27/12/2023];7(2):9608-30. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6056/9187

2. Bautista Facho T, Santa María Relaiza HR, Córdova García U. Logro de competencias en el proceso de aprendizaje durante tiempos del COVID-19. Propós represent [Internet]. 2021 [citado 27/12/2023];9(1):e1175. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992021000100018

3. Muñoz Alonso LL, Barrocas Padrón JJ, Reyes Peña U, et al. El desempeño profesional del tecnólogo en Optometría y Óptica. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2021 [citado 27/12/2023];12(3):75-81. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2478

4. Gibert-Basanta D, Espinosa-Guerra JA, Lamanier-Ramos JI, et al. Desempeño laboral de los operarios del laboratorio de tallado de lentes oftálmicas en los procederes óptico-tecnológicos. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2023 [citado 27/12/2023];14(4):e4130. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4130

5. Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N, Che Soler J. La parametrización en la investigación educativa. Varona [Internet]. 2008 [citado 27/12/2023];(47):25-32. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf

6. Samaja J. La triangulación metodológica (Pasos para una comprensión dialéctica de la combinación de métodos). Rev Cubana Salud Públ [Internet]. 2018 [citado 27/12/2023];44(2). Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1381/1049

7. Olano Mestanza AE. Mejora del desempeño laboral en una universidad de Chiclayo, a partir de la planificación estratégica [tesis en Internet]. Chiclayo: Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo; 2023 [citado 27/12/2023]. Disponible en: https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/6001

8. Santos Muñiz JF, Torres Sánchez KE. Plan de mejora del rendimiento laboral para los trabajadores del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social en Guayaquil [tesis en Internet]. Guayaquil: Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil; 2023 [citado 27/12/2023]. Disponible en: http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/6241

9. Camacho Herrera JD, Sánchez Balcázar RA, Hernández Rovalino LR, et al. Estrategias motivacionales para la mejora del desempeño docente. Ciencia Latina. 2023;7(2):4947-71. DOI: 10.37811/cl_rcm.v7i2.5697.

10. Farías Moreira CR, Méndez Duran JH. Desarrollo de las habilidades blandas para el mejoramiento del desempeño docente. Revista Social Fronteriza. 2023;3(3):171-84. DOI: 10.5281/zenodo.7998873.

11. Pupo Poey Y, Pérez Arbola M, Lazo Pérez MA, et al. Modelo teórico para el desarrollo de competencias profesionales de los tecnólogos de la salud en Podología. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2021 [citado 27/12/2023];12(2):107-16. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2343

12. Suárez Oceguera J, Rodríguez Díaz CR, Alonso Ayala O, et al. Mirada social hacia la superación del licenciado en imagenología para el desempeño en procederes ultrasonográficos ginecológicos. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2020 [citado 27/12/2023];11(4):112-22. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2062

13. Vázquez Villasuso V, Rodríguez Díaz CR, Cabrera Díaz de Arce I, et al. Caracterización de la preparación de los habilitadores del lenguaje en el desarrollo de habilidades narrativas orales en los niños. Rev Cubama Tec Sal [Internet]. 2019 [citado 27/12/2023];10(4). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2019/cts194c.pdf

14. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022 [citado 27/12/2023]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/04/01/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana/

15. Batista Hernández N, Valcárcel Izquierdo N. Validación teórica de la estrategia para el desarrollo de la competencia emprender como contribución a la formación integral del estudiante de la educación preuniversitaria. Magazine de las Ciencias [Internet]. 2018 [citado 27/12/2023];3(3):103-16. Disponible en: https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/581

16. Pineda Duran G, Castro Pérez M, Pérez Recio Y, et al. Sistema de competencias laborales para tecnólogos de la salud licenciados en Optometría y Óptica. Edumecentro [Internet]. 2024 [citado 06/01/2024];16(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2630

17. Pérez Fernández A, Suárez Cuza I. Superación profesional del tecnólogo en optometría y óptica en el Tomógrafo de Coherencia Óptica Spectralis. REMS [Internet]. 2023 [citado 06/01/2024];37(3):e3517. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412023000300007&script=sci_arttext

Published

2024-02-10

How to Cite

1.
Muñoz-Alonso LL, Valcárcel-Izquierdo N, Lazo-Pérez MA. Technologists in Optometry and Optics and their professional performance. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Feb. 10 [cited 2025 Jan. 23];46:e5521. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5521

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)