Improvement strategy to develop professional nursing skills to care for older adults
Keywords:
health strategy, healthy aging, nursing care, primary health careAbstract
Introduction: Postgraduate education has as its essential objectives the academic training and continuous improvement of university graduates. Developing programs based on the identification of new professional skills is a valuable option that must be taken into consideration to plan the training of nursing professionals.
Objective: To design an improvement strategy for the development of professional nursing skills for the care of older adults in the community.
Methods: The design of an improvement strategy was carried out for the development of specific professional nursing skills for the care of older adults in the community. The sample was made up of 42 nursing professionals who work in family doctor’s and nurse’s offices, selected by intentional non-probabilistic sampling; they worked in the offices of the Area II of the Teaching Polyclinic Cecilio Ruiz de Zárate, in Cienfuegos, during 2023. In addition, the theoretical methods documentary analysis, systematization, modeling and systemic structural functional were used.
Results: The improvement strategy is made up of four stages that include specific objectives and actions for its execution in practice, based on five dimensions and 25 defined indicators. It was validated by experts, proposals that lead to the achievement of the research objective.
Conclusions: The improvement strategy designed on the basis of its four stages, will directly strike on the quality of care for older adults in the community.
Downloads
References
2. Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educ Méd Sup [Internet]. 2013 [citado 25/06/2024];27(1):92-102. Disponible en: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100012&Ing=es
3. Oficina Nacional de Estadística e Información. El envejecimiento de la población: Cuba y sus territorios 2022 [Internet]. La Habana: Oficina Nacional de Estadística e Información; 2023 [citado 25/06/2024]. Disponible en: http://www.onei.gob.cu/sites/default/files/publicaciones/2023-05/envejecimiento_2022.pdf
4. Ministerio de Salud Pública. El Programa Nacional de Atención Integral al Adulta Mayor en Cuba apuesta por vejez activa y saludable [Internet]. La Habana: MINSAP; 2021 [citado 25/06/2024]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/el-programa-nacional-de-atencion-integral-al-adulta-mayor-en-cuba-apuesta-por-vejez-activa-y-saludable/
5. Moreno Lavín D. Modelo de atención de enfermería para la gestión del cuidado en la especialidad de oftalmología [tesis en Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017 [citado 25/06/2024]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=820
6. Urbina Laza O. Metodología para la evaluación de las competencias laborales en salud. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2010 [citado 25/06/2024];36(2):165-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662010000200011
7. Villegas Dorticós MA, Sánchez García ZT, Urbina Laza O, et al. Identificación de competencias profesionales específicas de enfermería para la atención al adulta mayor en la comunidad. Medisur [Internet]. 2024 [citado 05/08/2024];22(4):736-42. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/45204
8. Marín Llaver LR, Marín Aragón RJ, Mendoza Bravo KL. La estrategia como resultado de investigación: consideraciones metodológicas para su concreción. Universidad y Sociedad [Internet]. 2023 [citado 05/08/2024];15(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600127&lng=es&lng=es
9. González García TR. Las competencias investigativas de los docentes desde un enfoque interdisciplinario en Tecnología de la Salud. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2018 [citado 25/06/2024];9(2). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1166
10. Hurtado L. Estrategia educativa para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia en la detección temprana de la Lepra [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2018.
11. Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, Buquet Borges K, et al. Estrategia de superación para desarrollar competencias en la atención de enfermería al neonato crítico. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 05/08/2024];34(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300003&lng=es
12. Ortega Dugrot Y. Mejoramiento humano en la atención al paciente oncológico con uso de prótesis esofágica autoexpandible [tesis en Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020 [citado 05/08/2024]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=671
13. Candelaria Brito JC, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez C, et al. Estrategia de superación sobre Nefrogeriatría para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 05/08/2024];13(3):162-79. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1760
14. Dueñas Villavicencio S, Blanco Barbeito N, Gonzáles Dueña IM, et al. Estrategia de superación para la formación académica en segundo grado. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 [citado 25/06/2024];38(4):e1992. Disponible en: https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/download/1992/618
15. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, et al. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 25/06/2024];13(3):22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es
16. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 140/19. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019 [citado 25/06/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/facultadfinlayalbarran/files/2020/11/RESOLUCION-140.2019.docx
17. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 80/22. Manual para gestión de los procesos en las secretarías de las instituciones de educación superior [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 25/06/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fpucmh/files/2022/11/Res_-80-2022.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.