Educational intervention in hypertensive patients to improve their knowledge about the disease

Authors

Keywords:

hypertension; brief interventions; educational interventions; HEARTS; 5As technique

Abstract

Introduction: Health in Cuba is one of the most important issues for society, and therefore the control of all types of diseases acquires significance, and within them hypertension as one of those that causes greater morbidity and mortality. For this type of disease, various research and strategies have been developed related to its control and patient education.

Objective: To improve the knowledge of hypertensive patients about healthy habits and lifestyle

Methods: The research was carried out on hypertensive patients from the Office 41 of the Teaching Polyclinic José Jacinto Milanés, who underwent educational actions to improve their hypertension control with instruments of brief educational interventions using the 5A technique. Theoretical and empirical methods based on materialist dialectics were used. The variable education process of hypertensive patients was defined to improve the control of their disease with three dimensions and their indicators.

Results: After applying a questionnaire to assess the status of the variable, dimensions and indicators, the dimensions and variable are considered as not achieved. Following the educational intervention, it was possible to move the variable and its dimensions towards the category of achieved.

Conclusions: The application of a brief educational intervention integrated to the 5A tool allowed to improve education about the disease, the risk factors and inadequate lifestyles that negatively impact it, as well as the attitude toward adopting measures to transform it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yailin Morera-Galbán, Policlínico Docente José Jacinto Milanés. Matanzas

Especialista de primer grado en Medicina General Integral

Máster en Educación Médica

Profesor Instructor

José Alberto Afonso-de-León, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Especialista de segundo grado en Medicina Interna

Máster en Enfermedades Infecciosas

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor Titular

Olga González-La-Nuez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Especialista de segundo grado en Anatomía Humana

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Máster en Educación Médica

Profesor Titular

Maricela Pérez-Cruz, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas

Especialista de primer grado en Medicina General Integral y en Cardiología

Máster en Medios Diagnósticos

Profesor Asistente

Elizabeth Oliva-Correa, Centro Provincial de Higiene, Epidemiología y Microbiología. Matanzas

Especialista de primer grado en Medicina General Integral y en Higiene y Epidemiología

Profesor Asistente

Lissette Castillo-Mateu, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Especialista de primer grado en Estomatología General Integral

Máster en Medicina Bioenergética y Natural

Máster en Educación Médica

Profesor Asistente

Investigador Agregado

References

1. Organización Panamericana de la Salud. Guía técnica cubana de diagnóstico, evaluación y tratamiento para la implementación de la hipertensión arterial. Programa de control de hipertensión arterial en el primer nivel de atención. La Habana: HEARTS en Las Américas; 2022.

2. Sánchez-Delgado JA, Sánchez-Lara NE. Agregación familiar en individuos con hipertensión arterial esencial y factores de riesgo. Finlay [Internet]. 2020 [citado 12/06/2024];10(4):363-70. Disponible en: https://revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/853

3. NCD Risk Factor Collaboration. Worldwide trends in hypertension prevalence and progress in treatment and control from 1990 to 2019: a pooled analysis of 1201 population representative studies with 104 million participants. Lancet. 2021;398(10304):957-80. DOI: 10.1016/S0140-6736(21)01330-1.

4. Pan American Health Organization. HEARTS Paquete técnico para el manejo de las enfermedades cardiovasculares en la atención primaria de salud. Hábitos y estilos de vida saludables: asesoramiento para los pacientes [Internet]. Washington, DC: Pan American Health Organization; 2019 [citado 12/06/2024]. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/50805

5. Ordunez P, Campbell NRC, DiPette DJ, et al. HEARTS en las Américas: impulsar el cambio en el sistema de salud para mejorar el control de la hipertensión en la población. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2024 [citado 29/01/2025];48. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/59322

6. Campbell NRC, Khalsa T, Ordunez P, et al. Brief online certification course for measuring blood pressure with an automated blood pressure device. A free new resource to support World Hypertension Day Oct 17, 2020. J Clin Hypertens. 2020;22(10):1754-6. DOI: 10.1111/jch.14017.

7. Ordunez P, Campbell NRC, Giraldo Arcila GP, et al. HEARTS en las Américas: innovaciones para mejorar el manejo de la hipertensión y del riesgo cardiovascular en la atención primaria. Rev Panam Salud Pública. 2022;46:e197. DOI: 10.26633/RPSP.2022.197.

8. Zavala Hoppe AN, Mesia Gamboa JR, Pérez Guerrero SS, et al. Impacto de los factores de estilo de vida en la incidencia de enfermedades cardiovasculares en adultos mayores. BIOSANA [Internet]. 2024 [citado 29/01/2025];4(4):266-78. Disponible en: http://soeici.org/index.php/biosana/article/view/234

9. Hierrezuelo-Rojas N, Álvarez-Cortés J, Monje-Labrada A. Estimación del riesgo cardiovascular en adultos mayores con hipertensión arterial. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 12/06/2024];25(3). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3477

10. Pons Barrera E, Afonso de León JA, Ruau Alderete MC. Control de la hipertensión arterial y la prevención secundaria reduce la cardiopatía isquémica. Objetivo alcanzable. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 12/06/2024];41(1):232-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242019000100232&script=sci_abstract

11. Berdazco Pintado D, Hernández Montaño A, González Tovar J. Relación de estrés percibido, estrategias de afrontamiento y sintomatología depresiva en pacientes con hipertensión arterial en México. Políticas Sociales Sectoriales [Internet]. 2024 [citado 29/01/2025];2(2):537-74. Disponible en: https://politicassociales.uanl.mx/index.php/pss/article/view/98

12. Ocampo López EJ, Franco Corona MBE. Estrategias de afrontamiento en las personas con enfermedad crónica. Jóvenes Cienc [Internet]. 2018 [citado 12/06/2024];4(1):276-9. Disponible en: https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/2363

13. Calvis-González MR, González-Véliz T. Intervención educativa sobre hipertensión arterial en trabajadores con factores de riesgo. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 [citado 12/06/2024];27(5). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942023000600007&lng=es

14. Córdova Angulo MG, Domínguez Criollo MJ. Asociación del conocimiento sobre hipertensión arterial (HTA) y adherencia al tratamiento en pacientes del club de hipertensos del Centro de Salud No 1 del Distrito Chambo-Riobamba 06D01 [tesis en Internet]. Cuenca: Universidad de Cuenca; 2019 [citado 29/01/2025]. Disponible en: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31972

15. Sánchez Villafañes D, Rodríguez González D, Sánchez Reyes DM, et al. Intervención educativa sobre hipertensión arterial en pacientes hipertensos. Rev Inf Cient [Internet]. 2014 [citado 12/06/2024];85(3). Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1125

16. Espinoza Ríos JC. Intervención educativa en el conocimiento preventivo de la hipertensión arterial en los trabajadores de la empresa minera Vicus – Supe. 2019 - 2020 [tesis en Internet]. Huacho: Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión; 2020 [citado 12/06/2024]. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.14067/4333

17. Reyes Caballero MC, Menéndez Gálvez L, Obregón Pérez JN, et al. Efectividad de una intervención educativa para modificar conocimientos sobre estilos de vida en pacientes hipertensos. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 29/01/2025];13(1):149-66. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=104179

18. Dueñas Rodríguez Y, Rodríguez Puga R, MacDonald Ruano RD, et al. Efectividad de una intervención educativa sobre los factores de riesgo modificables en pacientes hipertensos. Rev cubana cardiol cir cardiovasc [Internet]. 2023 [citado 29/01/2025];29(2):e1409. Disponible en: https://revcardiologia.sld.cu/index.php/revcardiologia/article/view/1409

19. Estrada D, Soriano RM, Jordán AI, et al. Efecto de una intervención educativa repetida frente a una intervención inicial sobre el control de la presión arterial en pacientes hipertensos. Med Clín [Internet]. 2022 [citado 12/06/2024];158(9):406-12. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0025775321003936?via%3Dihub

Published

2025-05-06

How to Cite

1.
Morera-Galbán Y, Afonso-de-León JA, González-La-Nuez O, Pérez-Cruz M, Oliva-Correa E, Castillo-Mateu L. Educational intervention in hypertensive patients to improve their knowledge about the disease. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 May 6 [cited 2025 Jun. 16];47:e5990. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5990

Issue

Section

Research article