Professionalization strategy for the development of communicative skills in the physician-patient relationship
Keywords:
professionalization strategy, communicative skills, internal medicine residentAbstract
Introduction: At present, the development of the communicative skills of observation, expression and empathy of the residents of internal medicine constitutes a challenge in their professional performance for the improvement of the physician–patient relationship.
Objective: To model a professionalization strategy for the improvement of the development of communicative skills in the relationship physician-patient of the internal medicine resident of the Clinical Surgical Teaching Hospital Joaquín Albarrán Domínguez.
Methods: An intervention and development study was carried out, with a pre-experimental design and a mixed perspective, which implied a process of collection, analysis and linking of quantitative and qualitative data during its development. It is sustained in the general dialectical materialist method and in the methods of scientific research at the theoretical, empiric and statistical levels, which allowed to verify the problems and potentialities from the variable and the dimensions.
Result: This result offers a theoretical-practical reference that allows the development of communicative skills in the physician-patient relationship in the clinical settings, encourages originality and creativity in the face of communicative problems, and also offers possible solutions for the professional performance of the internal medicine resident.
Conclusions: The theoretical and empiric verification in the implementation of the professionalization strategy for the development of communicative skills in the internal medicine resident made it possible to reveal that it is necessary and feasible to achieve an appropriate physician-patient relationship. Thus, it becomes an effective way to improve professional performance in clinical medical practice.
Downloads
References
1. Carreras Marcos B, Esquerda Areste M, Ramos Pozón S. Formación en comunicación para profesionales sanitarios. Rev Bioética y Derecho [Internet]. 2021 [citado 21/04/2025];(52):29-44. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1886-58872021000200003&script=sci_abstract
2. Ibáñez Bueno B. Habilidades de comunicación para profesionales de la salud [tesis en Internet]. Zaragoza: Universidad de Zaragoza; 2018 [citado 21/04/2025]. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/111916/files/TAZ-TFG-2018-896.pdf
3. Watzlawick P, Beavin Bavelas J, Jackson DD. Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder; 1991.
4. Palacín Catalán R, Pastor Martínez V, Rodríguez Argensola MC, et al. Barreras de la comunicación entre paciente y personal sanitario. Ocronos [Internet]. 2024 [citado 21/04/2025];7(9):2776. Disponible en: https://revistamedica.com/barreras-comunicacion-paciente-sanitarios-reflexiones/
5. Martínez-García M, González-Caminal G, Gomar-Sanchoc C. Análisis cuantitativo de las competencias de comunicación y seguridad del paciente incluidas en un programa de simulación clínica del grado de Medicina. Educ Méd [Internet]. 2025 [citado 21/04/2025];26(4):101041. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-analisis-cuantitativo-competencias-seguridad-del-S1575181325000191
6. Rojas Izquierdo MM, González Escalona ME. Las habilidades comunicativas en el proceso formativo del profesional de la salud. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 21/04/2025];32(3):236-43. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300020
7. Leal-Costa C, Tirado González S, Ramos-Morcillo AJ, et al. Validación de la Escala sobre Habilidades de Comunicación en profesionales de Enfermería. Anales Sis San Navarra [Internet]. 2019 [citado 21/04/2025];42(3):291-301. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272019000300005
8. Sarmiento Rodicio Y, Sánchez López M, García Céspedes ME, et al. La comunicación desde la medicina general integral basada en la relación médico-paciente. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2021 [citado 16/05/2024];12(1):106-15. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2182
9. Vega-Hurtado C. Importancia de las estrategias de comunicación entre médico y paciente. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2020 [citado 21/04/2025];58(2):197-201. Disponible en: https://biblat.unam.mx/hevila/RevistaMedicadelInstitutoMexicanodelSeguroSocial/2020/vol58/no2/16.pdf
10. Bernal Renaud PG. Influencia de la competencia comunicativa del médico en la satisfacción del paciente acerca de la calidad de la consulta médica [tesis en Internet]. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2023 [citado 25/05/2025]. Disponible en: https://ru.dgb.unam.mx/bitstream/20.500.14330/TES01000845659/3/0845659.pdf
11. LuneauTech. 5 ejercicios efectivos para trabajar la entonación y el ritmo del habla [Internet]. Barcelona: LuneauTech; 2023 [citado 21/04/2025]. Disponible en: https://luneautech.es/que-estrategias-o-actividades-pueden-emplearse-para-trabajar-la-entonacion-y-el-ritmo-del-habla-en-personas-con-problemas-de-comunicacion/
12. Maza-de la Torre G, Motta-Ramírez GA, Motta-Ramírez G, et al. La empatía, la comunicación efectiva y la asertividad en la práctica médica actual. Rev sanid mil [Internet]. 2023 [citado 25/05/2025];77(1). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0301-696X2023000100001&lng=es
13. Fernández González AM. La competencia comunicativa como factor de eficiencia profesional del educador [tesis]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 1996.
14. Pérez-Caldevilla MA, Rojas-Herrera IA, Solernou-Mesa IA, et al. Habilidades comunicativas de los profesionales de salud y sus particularidades en estomatólogos. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2024 [citado 21/04/2025];53(3):e024056413. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/56413
15. Añorga Morales J. La Educación Avanzada: teoría pedagógica para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad [tesis]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 1989.
16. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 21/04/2025]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2021/05/28/epistemologia-de-las-ciencias-de-la-educacion-medica-sistematizacion-cubana/
17. Perdomo Pérez D, García Mesa NR, Acosta Salgado F, et al. La superación de profesionales sustentada en la Educación Avanzada. Arch Hosp Univ Gen Calixto García [Internet]. 2024 [citado 21/04/2025];12(2). Disponible en: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/e1224
18. Chapues Andrade GL, Aguirre López M, Gómez Gómez MM. Adquisición y aplicación de habilidades comunicativas de médicos internos de tres universidades en Colombia. Rev invest educ [Internet]. 2025 [citado 25/05/2025];(43). Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/view/588171
19. Ruiz Moral R, Caballero Martínez F, García de Leonardo C, et al. Enseñar y aprender habilidades de comunicación clínica en la Facultad de Medicina. La experiencia de la Francisco de Vitoria (Madrid). Educ Méd [Internet]. 2017 [citado 25/05/2025];18(4):289-97. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317300736
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.