Current state of the value responsibility in students of Degree in Nursing
Keywords:
values, responsibility, nursing students, teachersAbstract
Introduction: Responsibility is among the human values that need to be formed in the students of Degree in Nursing.
Objective: To diagnose the current state of the value responsibility in the students of Degree in Nursing of the University of Medical Sciences of Cienfuegos.
Methods: A qualitative-quantitative, descriptive, cross-sectional study was carried out at the University of Medical Sciences of Cienfuegos. The study population was 193 students, 50 professors and 8 staff members. The sample consisted of 58 students and 5 staff members. Variable: formation of the value responsibility in the students of the Degree in Nursing. The dimensions were cognitive, evaluative and behavioral. The theoretical methods used were analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, documentary analysis and systematization; the empirical methods were surveys, interviews, observation and expert judgment and the statistical ones were percentage analysis and the Delphy method.
Results: Problems were identified according to the cognitive dimension (lack of awareness of the aspects that define the value responsibility), the evaluative one (among the factors that most influenced in the training of the value responsibility in the students are the lack of adequate salary remuneration and the disinterest of youth) and the behavioral one (low level of responsibility for participation in political activities and in the attitude toward studying). The potential was identified in the cognitive dimension, and it turned out to be the knowledge of teachers and staff members on the documents that govern the process of value formation.
Conclusions: The value responsibility is poorly developed in the students, taking into account the current educational level.
Downloads
References
1. Rojas Izquierdo MM. El valor responsabilidad en estudiantes que enfrentan la COVID-19. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 03/10/2024];17(80):95-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300095&lng=es&tlng=en
2. Delgado González O, Martínez Delgado K, Barrios González M, et al. Comportamiento del valor responsabilidad en los estudiantes de cuarto año de la carrera de Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2024 [citado 03/09/2024];16:e2929. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v16/2077-2874-edu-16-e2929.pdf
3. León Alfonso J, Giance Paz L, Pérez Hermida N. La educación en valores de los futuros profesionales de la salud. MediCiego [Internet]. 2021 [citado 12/09/2024];27:e2774. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/download/2774/3642
4. UNESCO. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. Educ Sup Soc [Internet]. 1998 [citado 03/10/2024];9(2):97-113. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171
5. Palomeque López M, Hernández Romero G. Formación de valores en estudiantes universitarios. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2021 [citado 03/10/2024];40(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200010&lng=es&tlng=en
6. Del Cerro Campano Y, Cruz Cabezas MA, Alonso Betancourt LA, et al. La responsabilidad como un valor en la formación del médico cubano. Rev cient Estelí [Internet]. 2021 [citado 03/10/2024];37:97-113. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7875258
7. González Peña O. La formación en valores de los estudiantes de medicina, desde la educación en el trabajo [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2017.
8. Cabrera Rodríguez H, Sánchez García ZT, Mullens Ramos I, et al. Valores humanos en estudiantes de la carrera de Licenciatura en Enfermería. Medisur [Internet]. 2024 [citado 03/10/2024];22(4). Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/45201
9. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio E. Carrera de Enfermería. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana: MINSAP; 2020.
10. Reyes Alamilla OI, Hernández Romero G. Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2019 [citado 03/10/2024];38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0257-43142019000200017&lng=es&tlng=es
11. Águila Crespo LR, Matos Ojeda JL, Simales Salas L, et al. Consolidar el valor responsabilidad desde la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 05/10/2024];11(3):131-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300131&lng=es
12. Pegalajar Palomino MC, Martínez Valdivia E, Burgos García A. Análisis de la responsabilidad social en estudiantes universitarios de educación. Form Univ. 2021;14(2):95-104. DOI: 10.4067/S0718-50062021000200095.
13. Osorio Serrano M, Osorio Lecusay L, Rodríguez Oliva SI, et al. Caracterización del valor responsabilidad en estudiantes de Medicina. Policlínico Julio Grave de Peralta, Holguín, Cuba. Corr Cient Méd [Internet]. 2021 [citado 06/10/2024];25(1). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3758/1889
14. Betancourt Matos D. Formación de valores en el contexto de la universalización y democratización de la Educación Superior. Roca [Internet]. 2021 [citado 11/10/2024];31. Disponible en: https://research.ebsco.com/c/ylm4lv/viewer/pdf/tqiqc7ujzz
15. Galbán Lozano SE, Ortega Barba CF. Cualidades y competencias del profesor universitario: la visión de los docentes. Rev Panamericana de Pedagogía. 2021;31. DOI: 10.21555/RPP.V0I31.2119.
16. Orellana Pérez VC, Colón Orellana IE, Perdomo Orellana EA, et al. Estrategia educativa para fortalecer el valor responsabilidad en la carrera licenciatura en enfermería. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 14/10/2024];7(2):148-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000200012&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.