Didactic actions to interpret scientific texts in English. Effects on university health professors
Keywords:
didactic actions, scientific texts, English, university professor, health careAbstract
Introduction: In the field of health, the ability to interpret scientific texts in English is a necessity for the performance of its professionals. However, the development and consolidation of linguistic skills face barriers inherent to academic English; that is why every intervention from didactics must be designed considering them.
Objective: To evaluate the effects of a group of didactic actions to interpret scientific texts in English in university health professors.
Methods: Explanatory descriptive analytical study of pre-post pre-experimental design with a single group. Through an unrestricted random sampling, a sample of the professors of health areas at the University of Guayaquil was created. A scale was designed to evaluate the group before and after the implementation of the actions. The Wilcoxon test was applied to determine differences, pre-post intervention, with the group of actions.
Results: Significant improvements were evidenced in the six evaluation criteria defined in the scale (p<0.001): development of didactic strategies, critical reflection and justification, translation and medical terminology, implementation of strategies plan, with an average increase in the measurements of two points.
Conclusions: The didactic actions designed to improve the interpretation of scientific texts in English in the health field were highly effective. University professors showed significant improvements in the understanding, analysis, and application of the texts, as well as in their ability to critically reflect on the content.
Downloads
References
1. Hierrezuelo Rojas N, Fernández González P, Girón Pérez E. Satisfacción de médicos especialistas en Medicina General Integral con el curso de superación en inglés. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 14/01/2025];13(1):60-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742021000100060&script=sci_arttext&tlng=pt
2. Ortiz-Núñez R. Análisis métrico de la producción científica sobre COVID-19 en SCOPUS. Rev Cubana Inf Cienc Salud [Internet]. 2020 [citado 14/01/2025];31(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2307-21132020000300002&script=sci_arttext&tlng=pt
3. Bequis-Lacera M, Parrado Castillo L, Ruíz Romero M, et al. Dificultades del Aprendizaje de una Segunda Lengua en Universitarios de salud. EDU REVIEW. 2024;12(2):145-68. DOI: 10.62701/revedu.v12.5413.
4. Ataullayeva M. Communicative competence as a factor of personal and professional development of a future specialist. New Uzbekistan Journal of Academic Research [Internet]. 2024 [citado 14/01/2025];1(2):17-22. Disponible en: https://in-academy.uz/index.php/yoitj/article/view/27623
5. Yin L, Ng F, Rutherford-Rojas M, et al. Assessing medical student readiness to navigate language barriers in telehealth: cross-sectional survey study. JMIR Med Educ. 2022;8(3):e36096. DOI: 10.2196/36096.
6. Mayedo Núñez Y, Rodríguez Peña JC, de la Torre Rodríguez E, et al. Abordaje histórico del proceso enseñanza-aprendizaje de Inglés con fines específicos en la carrera de Estomatología. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2021 [citado 14/01/2025];58(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75072021000200017&script=sci_arttext&tlng=pt
7. Rincón Hernández IM. Verbos frasales aspectuales en aprendientes adultos de inglés como segunda lengua. Estudios de Lingüística Aplicada. 2022;(74):113-52. DOI: 10.22201/enallt.01852647p.2022.74.982.
8. López Ruiz MC. La traducción de textos médicos en inglés, español y francés. Cuestiones terminológicas y recursos documentales a propósito de la Estrategia Nacional contra el VIH y el sida para los Estados Unidos. Panace@ [Internet]. 2021 [citado 14/01/2025];22(53):18-36. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8022170
9. Fernández-Lorenzo A, Pérez-Rico C, Méndez-Rojas VE, et al. El marketing social y su influencia en la solución de problemas de salud. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2017 [citado 14/01/2025];36(3). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/79
10. Rodríguez AF, Páez Granja RE, Altamirano Vaca EJ, et al. Nuevas perspectivas educativas orientadas a la promoción de la salud. Educ Méd Super [Internet]. 2017 [citado 14/01/2025];31(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1366
11. Concepción Obregón T, Fernández Lorenzo A, Matos Rodríguez A, et al. Habilidades profesionales de intervención clínica según modo de actuación de estudiantes de tercer año de Estomatología. Educ Méd Super [Internet]. 2017 [citado 14/01/2025];31(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/941
12. Morán-Pedroso L, Chamorro-Balseca NC, Sánchez-Córdova B, et al. Análisis pedagógico de las adaptaciones cardiovasculares del equipo campeón universitario de voleibol masculino. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 14/01/2025];46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242024000100080&script=sci_arttext&tlng=pt
13. Calero-Morales S, Villavicencio-Álvarez VE, Flores-Abad E, et al. Pedagogical control scales of vertical jumping performance in untrained adolescents (13–16 years): research by strata. PeerJ. 2024;12:e17298. DOI: 10.7717/peerj.17298.
14. Fernández Lorenzo A, Armijos Robles L, Cárdenas Coral F, et al. Elementos clave para perfeccionar la enseñanza del inglés en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 14/01/2025];32(1). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1066
15. Ramírez Cañas A. Inclusión de Juegos Serios y Procesamiento del Lenguaje Natural en el Aprendizaje Basado en Tareas de Lenguas Extranjeras [tesis en Internet]. Medellín: Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria; 2022 [citado 14/01/2025]. Disponible en: https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1952
16. Llorente Zambrano EA, Vélez Cagua MB, Montilla Pacheco AJ, et al. Estrategias de aprendizaje para mejorar la competencia lingüística del idioma inglés. Latitud Cero [Internet]. 2024 [citado 14/01/2025];1(1). Disponible en: https://revistas.uleam.edu.ec/index.php/latitud_cero/article/view/642
17. Rodríguez Torres AF, Naranjo Munive JE, Merino Alberca WV, et al. Adaptaciones curriculares en la enseñanza para alumnos con problemas respiratorios. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2017 [citado 14/01/2025];33(4). Disponible en: https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/717
18. Calero-Morales S, Vinueza-Burgos GC, Yance-Carvajal CL, et al. Gross Motor Development in Preschoolers through Conductivist and Constructivist Physical Recreational Activities: Comparative Research. Sports. 2023;11(3):61. DOI: 10.3390/sports11030061.
19. Game Mendoza KM, Vinueza Burgos GC, Icaza Rivera DP, et al. Efectos de las estrategias colaborativas en el proceso académico de enseñanza-aprendizaje de voleibolistas prejuveniles. Retos. 2024;61:1172-83. DOI: 10.47197/retos.v61.109363.
20. Carpio Afonso T, González Valero JA, Bonachea Rodríguez M, et al. Uso del enfoque por tareas para fortalecer la fluidez en la escritura del idioma inglés. Medisur [Internet]. 2022 [citado 15/01/2025];20(4):647-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2022000400647&script=sci_arttext&tlng=en
21. Sox HC, Higgins MC, Owens DK, et al. Medical decision making. 3rd ed. Maharashtra: John Wiley & Sons; 2024.
22. Barreto Huilcapi M, Aguirre Fernández RE, Serra Valdés MÁ. Beneficios del método AICLE/CLIL para el aprendizaje de una lengua extranjera a través del aula invertida. Rev Panam Pedagogía. 2021;(32). DOI: 10.21555/rpp.v0i32.2271.
23. Calero A. Estadística III. La Habana: Editorial Félix Varela; 2003.
24. Ángel Rodríguez N, Alpízar León YP, García Hernández G. Importancia del idioma Inglés en el campo de la Medicina. Medicentro Electrón [Internet]. 2020 [citado 15/01/2025];24(2):413-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1029-30432020000200413
25. Sánchez Trujillo MA, Bernabé Sánchez E, Sáenz Egúsquiza FD. Propuesta didáctica sustentada en un enfoque cognitivo-discursivo para mejorar la competencia léxica de estudiantes universitarios. Páginas de Educación. 2024;17(2):e4189. DOI: 10.22235/pe.v17i2.4189.
26. Minor C. Best Practices in Literacy Instruction. 7th ed. New York: Guilford Publications; 2023.
27. Barzola Veliz VM, Bolívar Chávez OE, Navarrete Pita Y. Incidencia de la comprensión lectora en las aptitudes investigativas de los estudiantes de educación superior. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 15/01/2025];34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412020000400013&script=sci_arttext&tlng=pt
28. Quirós García M. Gutiérrez Rodilla, Bertha M. y José Antonio Pascual (eds.) (2022): Tesoros lexicográficos y terminología médica. La explotación del recurso TeLeMe, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Anejos de la Revista de Filología Española, 110) [RESEÑA]. Cuad Inst Hist [Internet]. 2023 [citado 15/01/2025];(16):269-81. Disponible en: https://cuadernos.cilengua.es/index.php/cilengua/article/view/255
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Augusto Moreira-Cáceres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.