Contextual references for the management of the scientific publication of medical sciences teacher

Authors

Keywords:

document analysis, faculty, health, publications, universities

Abstract

Introduction: The scientific publications of the teachers are indicators in the systems of evaluation of the quality of university management.

Objective: To analyze the contextual referents of the scientific publication of the teaching staff at the Medical Sciences University of Ciego de Ávila.

Methods: A descriptive-quantitative study was carried out, based on the documentary analysis technique, according to the following phases: determination of the purpose of the documentary analysis, statement of the problem, establishment of the analysis categories, the search protocol and the inclusion, exclusion and data extraction criteria. 272 documents were analyzed: normative (6), methodological (28) and administrative (238). The documentary record was designed, the references and data were extracted, and the analytical-synthetic and inductive-deductive theoretical methods were applied for data processing and structuring the resulting information.

Results: The normative documents demonstrated a favorable legal framework for the promotion of the scientific publications of the university professors, unlike the methodological and administrative documents, which revealed insufficient intention in this sense.

Conclusion: The problem under study has a multidimensional nature: it is a shared space of administrative, academic, scientific-technical interest, without sufficient coherence to favor the quality of university management and the increase of scientific publications of the teachers of the Medical Sciences University of Ciego de Ávila.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María de Jesús Pérez-Herrera, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Profesora Auxiliar. Investigador Agregado. Directora del Centro de Información de Ciencias Médicas.

Martha María Ávila-Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Profesora Consultante. Editora de la revista Mediciego.

Reinaldo Pablo García-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Investigador Titular. Especialista de segundo grado en Medicina General Integral.

Benerando Sevilla-Pérez , Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Profesor Auxiliar. Especialista de segundo grado en Medicina Interna. Rector.

References

1. Cárdenas-Díaz T. La publicación científica y su contribución a la generación del conocimiento. Rev Cubana Oftalmol [Internet]. 2021 [citado 12/02/2025];34(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21762021000100001&lng=es

2. García-Báez R. La internacionalización en los rankings universitarios globales y su incidencia en el aseguramiento de la calidad. Estrateg gest univ [Internet]. 2023 [citado 12/02/2025];11(1):1-15. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2396

3. Pulido-Medina C, Mejía-Christian R. Publicación científica de los docentes de medicina en una universidad colombiana: características y factores asociados. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 01/02/2025];32(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200004&lng=es

4. Gonzales-Saldaña J, Chavez-Uceda T, Lemus-Arteaga K, et al. Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en SCOPUS y Pubmed. Educ Méd [Internet]. 2018 [citado 01/02/2025];19:128-34. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317300384

5. León-González JL, Socorro-Castro AR, Cáceres-Mesa LM, et al. Producción científica en América Latina y el Caribe en el período 1996-2019. Rev Cubana Med Mil [Internet]. 2020 [citado 12/02/2025];49(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000300013&lng=es

6. Rodríguez-Felipe M, Veitia-Cabarrocas F, Sarduy-Bermúdez L, et al. Caracterización de la producción científica del claustro docente en la especialidad de Periodoncia. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 11/02/2025];15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100028&lng=es

7. Zacca-González G. Producción científica cubana en Medicina en SCImago Institutions Rankings: distribución temática, impacto y colaboración. Rev Cubana Inf Cienc Salud [Internet]. 2021 [citado 06/03/2025];32(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000100003&lng=es

8. Mayor-Guerra E, Salas-Palacios SR. Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba: una mirada a su producción científica. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 06/03/2025];25(4):1028-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000401028&lng=es

9. Armiñana-García R, Torres-Rivera RC, Fimia-Duarte R, et al. Estrategia de superación profesional para la elaboración y publicación de artículos científicos. Biotempo [Internet]. 2021 [citado 22/03/2025];18(2):145-58. Disponible en: https://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/4091

10. Bermúdez-Torres I, Riol-Hernández M, Madrazo-Suárez T. La superación profesional del profesorado universitario en la redacción y publicación de artículos científicos. Mendive [Internet]. 2024 [citado 20/03/2025];22(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962024000200002&lng=es&tlng=ess

11. Pérez-Herrera MJ, Ávila-Rodríguez MM, García-Pérez RP. Publicaciones científicas de los docentes de la carrera de Medicina en Ciego de Ávila. Rev educ soc [Internet]. 2023 [citado 22/03/2025];21(3):12-26. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/7995

12. Pérez-Herrera MJ, Estrada-Gómez M, Morgado-Bonachea I. Producción científica de los docentes de Estomatología en Ciego de Ávila del 2010 al 2019. Rev Cubana Inf Cienc Salud [Internet]. 2023 [citado 06/03/2025];34. Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2167

13. Hernández-Nariño A, Medina-Nogueira YE, Díaz-Luis G, et al. Gestión de la producción científica integrando gestión del conocimiento y de procesos: caso Universidad médica. Universidad y Sociedad. [Internet]. 2021 [citado 10/03/2025];13(6):183-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600183

14. Martínez-Corona JI, Palacios-Almón GE, Oliva-Garza DB. Guía para la revisión y el análisis documental: propuesta desde el enfoque investigativo. Ra Ximhai [Internet]. 2023 [citado 09/02/2025];19(1):67-83. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/121ggC3dwJyxvoJ-HJi1Q91hp5uU6wWGV/view

15. Sime-Poma L. Alcances para el desarrollo metodológico de la investigación documental. En: Sime-Poma L, Salcedo Lobatón E, Soria Valencia E, et al. Investigación educativa: técnicas para el recojo y análisis de la información [Internet]. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2021 [citado 09/02/2025]. Disponible en: https://posgrado.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/2021/10/LIBRO-INVESTIGACION-final.pdf

16. Aranda MM, Martínez-Cuevas MdC, Camacho-Vera AD. Análisis documental, un proceso de apropiación del conocimiento. Rev Digit Univ [Internet]. 2024 [citado 09/02/2025];25(6). Disponible en: https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v25_n6_a1.pdf

17. Carballo-Ramos E, Ruiz-Gutiérrez A. El desempeño de programas e instituciones universitarias en Cuba según las tendencias en la acreditación [Internet]. Ciego de Ávila: Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”; 2022 [citado 09/02/2025]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/uh/n295/0253-9276-uh-295-e3.pdf

18. Barrios-López Y, Ledo-Royo CT, Couso-Seoane C. Trabajo científico metodológico en la Educación Médica Superior. Mestro Soc [Internet]. 2023 [citado 18/03/2025];467-74. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6299

19. Chávez-Godoy JC, Sehara-Martínez D. Necesidad de potenciar la producción científica a partir del trabajo científico metodológico. Gac Méd Espirit [Internet]. 2018 [citado 18/03/2025];20(1):1-4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212018000100001&lng=es

20. Porras-Pérez BN, Herrera-Miranda GL, Herrera-Horta GA, et al. Trends in the methodological work management process in the medicine career. Salud Cienc Tecnol [Internet]. 2023 [citado 18/03/2025];2:487. Disponible en: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/405

21. León-Díaz O, Pierra-Conde A, García-Cuevas JL, et al. La educación superior cubana en el escenario actual del sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación. Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 06/02/2025];13(1):371-81. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n1/2218-3620-rus-13-01-371.pdf

22. Garnica-Estrada E, Franco-Calderón JA. Gestión de la innovación en las instituciones de educación superior. Signos investig sist Gest [Internet]. 2021 [citado 06/02/2025];13(1):1-14. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5604/560468679002/html/

23. Díaz-Velis-Martínez E. Eficiencia del trabajo científico metodológico, ¿quimera o realidad? Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 18/03/2025];7(4):1-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000400001&lng=es

24. Aranibar-Melgar EE, Travieso-Valdés D. Gestión del conocimiento, capital intelectual y producción académico-científica en el posgrado: un estudio diagnóstico. Rev Cubana Educ Superior [Internet]. 2023 [citado 04/02/2025];42(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000100007&lng=es&tlng=es

25. Hinojo-Lucena FJ, Lara-Lara F, De la Cruz-Campos JC, et al. La evaluación del profesorado universitario mediante la acreditación: una revisión sistemática. Rev Interuniv Form Profr [Internet]. 2023 [citado 18/03/2025];98(37.1). Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/98208

26. Aravena-Gaete ME, Gairín-Sallán J. Evaluación del desempeño docente: Una mirada desde las agencias certificadoras. Profesorado [Internet]. 2021 [citado 31/01/2025];25(1):297-31. Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/8302

27. Calatayud-Salom MA. Evaluación Docente y Mejora Profesional. Descubrir el Encanto de su Complicidad. Rev Iberoam Eval Educ [Internet]. 2021 [citado 31/01/2025];14(1):87-100. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7888629.pdf

28. Plain-Pazos C, Pérez de-Alejo-Alemán A, Martínez-Lastre A. Papel de la evaluación profesoral en la profesionalización docente del médico y la enfermera. Rev Electr Dr Zoilo E Marinello Vidaurreta [Internet]. 2024 [citado 31/01/2025];49:3714. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3714

29. Riesgo-Rodríguez SD, Robaina-Castellanos GR. Producción científica de profesores de la especialidad de pediatría, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas, 2014-2018. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2020 [citado 22/03/2025];92(1):1-24. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=94822

Published

2025-10-19

How to Cite

1.
Pérez-Herrera M de J, Ávila-Rodríguez MM, García-Pérez RP, Sevilla-Pérez B. Contextual references for the management of the scientific publication of medical sciences teacher. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Oct. 19 [cited 2025 Dec. 9];47:e6532. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6532

Issue

Section

Research article