System of magnetic resonance imaging workshop for teachers of Medical Imaging and Radiophysics

Authors

Keywords:

magnetic resonance spectroscopy, teachers, diagnosis, continuing education

Abstract

Introduction: There are shortcomings among the teachers of the Medical Imaging and Radiophysics degree in the technological procedure nuclear magnetic resonance, thus necessitating professional improvement.

Objective: To design a system of theoretical and practical workshops for the professional improvement of the teachers of Medical Imaging and Radiophysics degree in the technological process magnetic resonance imaging.

Methods: This research was conducted at Cienfuegos University of Medical Sciences, Cuba, during the first semester of 2023. Teachers of the degree across the country participated. The workshop system was developed based on the theoretical positioning and the diagnosis made, using survey and interview. Expert judgment was used for validation.

Results: 42.6% of the teachers surveyed considered the training received to be deficient, and 100% declared that updating on the topic was very necessary. 97.9% recognized theoretical and practical workshops are very necessary, and 70.2% stated that the theoretical and practical integration of content is very necessary. One hundred percent of those interviewed stated that teachers are poorly updated and that training is not oriented toward integrating teaching, healthcare, and research. A system consisting of six theoretical and practical workshops was developed, and experts acknowledged its quality.

Conclusions: A system of theoretical and practical workshops was designed to be carried out during on-the-job training, which is a tool for the professional improvement of the teachers of the degree in the technological procedure magnetic resonance imaging.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Perdomo Pérez D, García Mesa NR, Acosta Salgado F, et al. La superación de profesionales sustentada en la educación avanzada. Arch Hosp Univ Gen Calixto García [Internet]. 2024 [citado 14/03/2025];12(2):e0240122. Disponible en: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/e1224/pdf

2. Ferrer García M, Díaz Tejera KI. Teorías del aprendizaje para una superación profesional en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Edumecentro [Internet]. 2025 [citado 12/03/2025];17(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2920

3. Mels C, Lagoa L, Collazzi G, et al. Desafíos y oportunidades para la formación continua del profesorado en Uruguay. Cuad investig educ. 2023;14(2). DOI: 10.18861/cied.2023.14.2.3430.

4. González Pérez F, Iglesias León M, Cortés Cortés ME, et al. Estrategia de superación profesional para los docentes en la carrera de Imagenología y Radiofísica Medica. Conrado [Internet]. 2024 [citado 15/03/2025];20(100):121-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v20n100/1990-8644-rc-20-100-121.pdf

5. García Delgado PA, Cabezas Díaz FI, Nieto España DC, et al. Beneficios médicos de la imagenología no invasiva. RECIAMUC. 2022;6(4):11-20. DOI: 10.26820/reciamuc/6.(4).octubre.2022.11-20.

6. Smith Austin AB, Figueredo Mesa Y, García Céspedes ME, et al. Estrategia de superación profesional para especialistas de Ortopedia y Traumatología en Medicina Natural y Tradicional. Educ Méd Super [Internet]. 2023 [citado 15/03/2025];37(4):e3966. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3966

7. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2021 [citado 14/03/2023]. Disponible en: https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2023/02/EPISTEMOLOGIA-DE-LA-EDUCACION-MEDICA.pdf

8. Santana Martínez L, Toledo Fernández AM, Coello Santana S, et al. Algunas consideraciones sobre la superación permanente de los profesionales de salud en Cuba. Educ Méd Super [Internet]. 2024 [citado 15/03/2025];38:e4025. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v38/1561-2902-ems-38-e4025.pdf

9. Solera Sánchez EJ, Mora Espinosa EL. Sistema de Superación desde Educación Avanzada: ciencia y tecnología para el desempeño profesional de docentes. Varona [Internet]. 2023 [citado 15/03/2025];(77). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n77/1992-8238-vrcm-77-e2145.pdf

10. Samaniego Namicela LG. La investigación vinculada al desarrollo docente en ciencias de la salud. LATAM Rev Latinoam Cienc Soc Human. 2023;4(1):4106-20. DOI: 10.56712/latam.v4i1.552.

11. Noa Pelier BY, Barcos Pina IP, Martínez Blanco Y. Talleres de superación profesional para rehabilitadores físicos de pacientes con enfermedades neurológicas y enfermedades no transmisibles asociadas. Rev Col Med Fis Rehab [Internet]. 2024 [citado 15/03/2025];34(1):e397. Disponible en: https://revistacmfr.org/index.php/rcmfr/article/view/talleres-de-superacion-profesional-para-rehabilitadores-fisicos-/489

12. Turro Caró E. Tendencias históricas en la superación profesional del médico general integral para la atención al anciano. MEDISAN [Internet]. 2024 [citado 15/03/2025];28(5):e4966. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v28n5/1029-3019-san-28-05-e4966.pdf

13. Torres Lugo DJ, Rocha Vázquez M, Pérez López IA, et al. La superación profesional de los especialistas en Medicina General Integral para atender la conducta suicida. Educ Méd Super [Internet]. 2024 [citado 15/03/2025];38:e4127. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/4127/1598

14. Ramos Suárez V, Lazo Pérez MA. Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación y el desempeño profesional de los tecnólogos en Imagenología. Rev Cub Tecnol Salud [Internet]. 2016 [citado 15/03/2025];7(1):32-43. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/657

15. González Pérez F, Iglesias León M, Cortés Cortés ME. Scientific validation of the technologist’s training for the technological procedure in magnetic resonance imaging health sciences. Biom Biostat Int J. 2023;12(2):46-50. DOI: 10.15406/bbij.2023.12.00382.

16. Herrera Masó JR, Calero Ricardo JL, González Rangel MA, et al. El método de consulta a expertos en tres niveles de validación. Rev haban cienc méd [Internet]. 2022 [citado 19/05/2025];21(1):e4711. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4711/3037

17. Curbelo Alonso M, Iglesia León M, Cortés Cortés M, et al. ¿Cómo lograr la formación dermatológica del Médico General para la prevención del cáncer cutáneo? Univ Soc [Internet]. 2021 [citado 19/05/2025];13(4):294-301. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2168/2147

Published

2025-07-16

How to Cite

1.
González-Pérez F, Iglesias-León M, Cortés-Cortés ME, Milián-Vázquez PM. System of magnetic resonance imaging workshop for teachers of Medical Imaging and Radiophysics. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Jul. 16 [cited 2025 Aug. 25];47:e6626. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6626

Issue

Section

Research article