System of professional improvement activities for teaching on ageing in the Medicine undergraduate studies
Keywords:
aging, activity system, training, professorial improvementAbstract
Introduction: To ensure medical and social care to elder people according to the needs of each patient, the health care sector has the mission of training dedicated and specialized human resources from the undergraduate levels of medical sciences specialties, and in a continuous and sustained way until the postgraduate level.
Aim: To design a system of activities of professorial improvement for the teaching about the ageing in the undergraduate level of Medicine.
Methods: The system of activities included several stages: diagnostic of the problematic situation from the documentary review and the exchange with teachers, design, assessment and final proposal. The research was carried out in the period from March to November 2022. Methods of the theoretical and empirical level were used, as well as statistics.
Results: There are few teaching or scientific methodological activities that include professorial improvement in issues related to ageing. The plans D and E of the medical studies show limited proposals for teaching activities aimed at the training of students in the approach to care for the elderly.
Conclusion: The system of activities will allow raising the knowledge of the professors in the topics of ageing, to increase the scientific activity and to develop the science and innovation in consonance with the current demands of the Cuban medical university.
Downloads
References
1. Gutiérrez B. La evolución del concepto de envejecimiento y vejez ¿Por fin hablaremos de salud en vejez en el siglo XXI? Salutem Scient Spirit [Internet]. 2022 [citado 14/05/2025];8(4):14-22. Disponible en: http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/624
2. García Parodi MM, Gort Hernández M, Cizneros Suárez Y, et al. Estrategia de superación profesoral sobre atención integral al adulto mayor. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021 [citado 18/03/2025];37(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000400011
3. Baster-Moro JC. Fundamentos sociodemográficos y sanitarios para la formación gerontogeriátrica en la carrera de Medicina. Rev Transdiscip Estud Soc Tecnol [Internet]. 2021 [citado 16/05/2025];1(2):14-9. Disponible en: https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/view/14
4. Baster Moro JC, Pérez Pérez SM. Gerontogeriatría en el curso propio “Envejecimiento”. Plan de estudios “D” de la carrera de Medicina. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 16/05/2025];15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100061&lng=es
5. Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022. Resolución 47. Reglamento organizativo del proceso docente y de organización del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 30/03/2024]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022
6. Carrasco-García DMR, Machado-Botet DLB. Estructura de un modelo pedagógico para la formación en una cultura del envejecimiento y la longevidad activa. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 [citado 16/05/2025];101(2 Sup):e3897. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3897
7. Loret de Mola Pino J, Pereira Pérez J, Loret de Mola E. Sistematización teórica para un estudio sobre el envejecimiento poblacional como fenómeno polisémico. Humanid Méd [Internet]. 2023 [citado 17/05/2025];23(1):e2449. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2449
8. Ponce Hernández JP. Envejecimiento demográfico: principal reto para enfermería geriátrica. Rev cuid [Internet]. 2022 [citado 17/05/2025];11(21). Disponible en: https://revistas.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/80055
9. Sánchez Barrera O, Martínez Abreu J, Florit Serrate PC, et al. Envejecimiento poblacional: algunas valoraciones desde la antropología. Rev Med Electrón [Internet]. 2019 [citado 17/05/2025];41(3):708-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000300708&lng=es
10. Robledo Marín CA, Duque Sierra CP, Hernández Calle JA, et al. Envejecimiento, calidad de vida y políticas públicas en torno al envejecimiento y la vejez. Rev CES Der [Internet]. 2022 [citado 17/05/2025];13(2):132-60. Disponible en: https://revistas.ces.edu.co/index.php/derecho/article/view/6453
11. Rodríguez Aguilar Y, Aguilar Ramírez I, Morales Requeijo AA. La superación profesional dirigida a docentes de Enfermería como vía para mejorar la atención del adulto mayor. Rev Hum Med [Internet]. 2022 [citado 17/05/2025];22(1):34-54. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202022000100034&script=sci_abstract&tlng=es
12. Guevara de León T, Chacón Benítez MD, Cabrera Pérez V, et al. Pertinencia de la superación posgraduada en correspondencia con los problemas de salud en Villa Clara. Edumecentro [Internet]. 2024 [citado 17/05/2025];16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100002&lng=es
13. Villegas-Dorticós MA, Sánchez-García ZT, Urbina-Laza O. Estrategia de superación para desarrollar competencias profesionales de enfermería para atender al adulto mayor. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 17/05/2025];46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242024000100118&lang=es
14. Lima Gutiérrez H, Brito Pérez I, Álvarez Escobar MC, et al. Geriatría vs. Geriatrización. Una mirada ética y sistémica a los recursos humanos para la atención especializada al anciano. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 17/05/2025];43(1). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3530/5050
15. Mesa Valiente RM, Del Rio Caballero G, Hurtado Gascón LC, et al. Desempeño del médico de familia en la atención al adulto mayor frágil. Rev Cubana Med Mil [Internet]. 2024 [citado 17/05/2025];53(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572024000100021&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Odalys Sánchez-Barrera , Katia Brito-Pérez, Roberto Cañete-Villafranca, Jennifer Machado-Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.

