Didactic strategy for the clinical-basic integration in the Family Medicine specialty residency
Keywords:
clinical-basic integration, medical residency, family and community medicineAbstract
Introduction: Integrated teaching or knowledge integration is a historical necessity in education, as it constitutes a way to solve the problems caused by the explosion of knowledge, as a consequence of the impetuous development of science and technology.
Objective: To design a didactic strategy for clinical-basic integration in the residency of the specialty in Family Medicine.
Methods: A descriptive, pedagogical research was conducted in the municipality of Cacocum, province of Holguín, Cuba, from November 30, 2023, to April 30, 2024.The population included the 24 professors of the faculty staff of the Family Medicine residency program in the municipality. For the selection of the sample, an intentional non-probabilistic sampling was carried out; it consisted of 20 professors, who gave their consent to participate in the study.
Results: The strategy has a flexible, open, and adaptable character. Its design includes four stages (contextual diagnosis, preparatory, executive and evaluative stages), each with its own objectives and actions.
Conclusions: A didactic strategy is offered as a way for the development of clinical-basic integration in the residents of the specialty in Family Medicine, validated by expert criteria.
Downloads
References
1. Castañeda Licón MT, Rodríguez Uribe H, Castillo Ruiz O, et al. El razonamiento clínico desde el ciclo básico, una opción de integración en las ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 14/05/2025];7(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/544
2. Betancourt Valladares M, García González MC, Bermejo Correa RM, et al. Estado actual de la integración de contenidos de las ciencias básicas biomédicas en Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 14/05/2025];13(2):89-107. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000200089
3. Chi Maimó A, Rojas Rodríguez LY, Hernández González Y, et al. Referentes teóricos sobre el razonamiento fisiológico en la carrera de Medicina [Internet]. La Habana: Morfovirtual 2020; 2020 [citado 14/05/2025]. Disponible en: http://www.morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/viewPaper/864
4. Universidad Nacional Autónoma de México. Integración clínico-básica I. Asignatura clínica-Tercer año Sexto y Séptimo semestre [Internet]. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2022 [citado 14/05/2025]. Disponible en: https://www.studocu.com/es-mx/document/instituto-politecnico-nacional/preparacion-de-reactivos-clinicos/temario-apuntes-1/16782521
5. Cruz Cabrera F, Lorenzo Fernández Y, Hernández Pina AJ. La obra de Vygotsky como sustento teórico del proceso de formación del profesional de la educación primaria. Conrado [Internet]. 2019 [citado 14/05/2025];15(70):67-73. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-67.pdf
6. Mora Betancourt RL, Almaguer Cruz NN. Integración clínico-básica de residentes en la especialidad de Medicina Familiar. Rev Inf Cient [Internet]. 2025 [citado 14/05/2025];104:e4936. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1028-99332025000100029&script=sci_abstract&tlng=pt
7. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. Principios éticos para las investigaciones en humanos [Internet]. Fortaleza: 64 Asamblea General de la Declaración de Helsinki; 2013 [citado 14/05/2025]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
8. Torres Montes de Oca A, Zelada Pérez MM. Validación de instrumentos para el desarrollo de habilidades profesionales en el periodo preoperatorio mediato. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 14/05/2025];25(4):838-55. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3625
9. Gómez Lloga TC, Franco de la Yglesia YA, Ramírez Pelegrín IM, et al. Estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad “identificar” en estudiantes de la carrera de Medicina. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 [citado 14/05/2025];100(6):e3589. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000600011
10. Olivares Figueroa K, Martínez Sánchez NA, Jardinot Mustelier LR. Estrategia didáctica para la integración intradisciplinar de los contenidos biológicos en la carrera Agronomía. EduSol [Internet]. 2021 [citado 14/05/2025];21(76):16-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000300016
11. Saborit Valdes KC, Mena Campos A, Payarés Comas BR. Estrategia didáctica para la formación en la competencia construcción valorativa de sujetos políticos en estudiantes de la carrera Licenciatura en Historia desde la asignatura Teoría Sociopolítica. Transformación [Internet]. 2022 [citado 14/05/2025];18(1):127-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000100127
12. Molina Hernández CR, González Hernández W, Cruz Lemus G. Estrategia didáctica para desarrollar la habilidad modelar procesos dinámicos de control automático. Ref Pedag [Internet]. 2020 [citado 14/05/2025];8(1):110-28. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422020000100110
13. Guerra Jiménez L, Acosta Elizastigui T, Pérez Carrasco D, et al. Tareas docentes con vinculación básico-clínica para el tema Ontogenia humana. Panor Cuba Salud [Internet]. 2019 [citado 14/05/2025];14(2). Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1070
14. Losada Guerra JL, Hernández Navarro EV, Salvat Quesada M. Evolución histórica del razonamiento clínico. MEDISAN [Internet]. 2019 [citado 14/05/2025];23(6):1164-80. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1548
15. Ministerio de Salud Pública. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. Plan de estudio E de la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
16. Corona Martínez LA. Propuesta de evaluación del razonamiento diagnóstico en los ejercicios de pase de año y de graduación en las especialidades clínicas. Rev Cubana Med [Internet]. 2020 [citado 14/05/2025];60(3). Disponible en: https://revmedicina.sld.cu/index.php/med/article/view/1805
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ricardo Lorenzo Mora-Betancourt, Nuris Nilda Almaguer-Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.

