Assessment of the professionalization model for teaching managers during training processes in a faculty of Medicine

Authors

Keywords:

professionalization, teaching managers, professionalization model, higher medical education

Abstract

Introduction: The professionalization of teachers qualifies as one of the priorities of the educational system in Cuba. Today, there is a need for teaching managers capable of designing and leading, independently and innovatively, alternatives and ways to find new solutions to complex problems.

Objective: To assess the professionalization model for teaching managers during the training processes in the Faculty of Medicine Nr1, from Santiago de Cuba.

Methods: A qualitative methodology supported by participatory and evaluative techniques, a socialization workshop, consultation with specialists, and a case study were used for the assessment of the model. The socialization workshop was conducted through a program that allowed the assessment of the model; it also served as a reference for specialists. The consultation with specialists was used to assess the practical expression of the model. The case study delves into actions taken for the continuity of the undergraduate training process in the face of the COVID-19 epidemiological situation in the province of Santiago de Cuba.

Results: The assessment confirmed the theoretical and practical viability of the professionalization model for teaching managers during the training processes in the Faculty of Medicine Nr1. The feasibility of the proposal was proven, with an integrative character. The model had a positive impact on the professionalization of teaching managers.

Conclusions: The analysis and assessment of the qualitative results corroborated that there is acceptance about the functionality and feasibility of the model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bas Vilizzio M, Camacho H, Carabantes Alarcón D, et al. La educación superior en Iberoamérica en tiempos de pandemia. Impacto y respuestas docentes [Internet]. Madrid: Fundación Carolina; 2021 [citado 28/06/2021]. Disponible en: http://www.fundacioncarolina.es/catalogo/la-educacion-superior-en-iberoamerica-en-tiempos-de-pandemia-impacto-y-respuestas-docentes

2. Ministerio de Educación de la República de Cuba. Profesionalización docente es prioridad del sistema de Educación [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación de la República de Cuba; 2023 [citado 04/10/2024]. Disponible en: https://www.mined.gob.cu/profesionalizacion-docente-es-prioridad-del-sistema-de-educacion

3. Olivares Paizan G. Evaluación de la profesionalización de los docentes de enfermería y tecnología de la salud [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017.

4. Casas Gross SM, Vega Veranes F, Ramos Hernández L. Tendencias históricas en el proceso de dirección académica de la Facultad de Medicina No. 1 de Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024];25(6):1492. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=111330

5. Cabrera Cantelar N, Cantelar de Francisco N, Cantelar Martínez B, et al. Modelo educativo para la gestión académica en el Instituto de Medicina Tropical "Pedro Kourí". Rev Habanera Cienc Méd [Internet]. 2020 [citado 08/07/2024];19(3):e3228. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3228

6. Ponce de León R. Gestión de la introducción de resultados científicos [tesis]. Matanzas: Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas; 2020.

7. Cortés Cortés ME, Herrera Aliaga EA. Modelo pedagógico de simulación clínica: su aplicación en la formación de profesionales de la salud. Rev Varela [Internet]. 2019 [citado 20/02/2024];19(53):194-207. Disponible en: https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/57/129

8. Cunill López ME. Modelo pedagógico para el mejoramiento del sistema de evaluación del residente de Ginecología y Obstetricia. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 08/07/2024];34(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400006&lng=es

9. Rojas Concepción AA, Herrera Miranda GL, Arteaga Prado Y. Modelo pedagógico para el trabajo metodológico de la especialización en Medicina General Integral. Sal Cienc Tec [Internet]. 2022 [citado 01/07/2022];2(72). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/salcietec/sct-2022/sct221af.pdf

10. Alonso MM. El Estudio de Casos como método de investigación cualitativa: Aproximación a su estructura, principios y especificidades. Diversidad Académica [Internet]. 2023 [citado 08/07/2024];2(2):243-67. Disponible en: https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/20623

11. Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022. Resolución 47 del 2022. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 19/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-47-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior

12. Ministerio de Salud Pública. Objetivos de trabajo del MINSAP para el 2021: continuar mejorando los indicadores de salud [Internet]. La Habana: MINSAP; 2021 [citado 22/04/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/iccc/2021/01/28/objetivos-de-trabajo-del-minsap-para-el-2021-continuar-mejorando-los-indicadores-de-salud/

13. Olivares Paizan G, Walter Sánchez V, Cuello Ho R. Estrategia metodológica para el desarrollo de la profesionalización de los docentes de la educación médica. Mendive [Internet]. 2021 [citado 08/07/2024];19(4):1168-84. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000401168&lng=es&nrm=iso

14. Fierro Chong BM, García Caballero AM, Díaz Domínguez LI. Lectura y comunicación: retos para la innovación en la educación del siglo XXI. Dom Cien [Internet]. 2020 [citado 08/07/2024];6(3):541-57. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8231629.pdf

15. Velázquez A, Martínez BN. Retos de la innovación educativa en el siglo XXI: Estrategia para contribuir al desarrollo de la identidad laboral de los jóvenes en ACINOX Las Tunas. Las Tunas: ACINOX; 2018.

16. Valledor Estevill RF. La innovación en la investigación educacional. La innovación teórica. Didasc@lia [Internet]. 2019 [citado 19/05/2023];10(4):17-32. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/909

17. Carriazo Díaz C, Pérez Reyes M, Gaviria Bustamante K. Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Rev Utop Prax Latinoam [Internet]. 2020 [citado 27/05/2024];25(1):87-95. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/32643

Published

2025-08-13

How to Cite

1.
Casas-Gross SM, Ceregido-Domínguez R, Portuondo-Tamayo Y. Assessment of the professionalization model for teaching managers during training processes in a faculty of Medicine. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Aug. 13 [cited 2025 Aug. 25];47:e6714. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6714

Issue

Section

Research article