Evaluation pattern for the subject Human Ontogeny and SOMA of the Medicine degree
Keywords:
teaching-learning process, skills, instrument, evaluation, evaluation patternAbstract
Introduction: Evaluation, as a component of teaching-learning process, has the main objective of measuring the achievement of the learning goals that are present in the curriculum. It infers not only evaluating the knowledge of the students but also the development of competences and skills during and at the end of the learning process.
Objective: To describe the evaluation pattern developed to improve the quality of the evaluation in the subject Human Ontogeny and SOMA.
Methods: A descriptive study with qualitative approach was carried out at Matanzas University of Medical Science, during the period from January to May 2023. Theoretical methods were used such as analysis-synthesis, inductive-deductive, abstract-to-concrete and system approach. Among the empiric methods, documentary and bibliographic analysis were used. The expert criterion was taken into account for the validation of the contents of the proposed pattern. The coefficient of variation was applied as a statistical method for the validation of the content of the evaluation pattern.
Results: The coefficient of variation allowed evaluating the homogeneity of criteria of the experts and the pattern for the evaluation of the students in the subject was elaborated.
Conclusions: The pattern elaborated for the subject Human Ontogeny and SOMA contributes to the evaluation with equity, which raises the quality of the educational teaching process in the subject and in the Medicine degree at Matanzas University of Medical Sciences.
Downloads
References
1. Carrillo Avalos BA, Sánchez Mendiola M, Leenen I. El concepto moderno de validez y su uso en educación médica. Investigación educ médica [Internet]. 2020 [citado 13/02/2024];9(33):98-106. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-50572020000100098&script=sci_abstract
2. García Riveros JM, Farfán Pimentel JF, Fuertes Meza LC, et al. Evaluación formativa: un reto para el docente en la educación a distancia. Delectus [Internet]. 2021 [citado 13/12/2023];4(2). Disponible en: https://www.inicc-peru.edu.pe/revista/index.php/delectus/article/view/130
3. Capote Castillo M, Lezcano Gil AM, Robaina Acosta I. Evaluación formativa y desarrolladora en universidades cubanas. Didasc@lia: didáct [Internet]. 2022 [citado 24/01/2024];13(4):1-25. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8808742
4. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio E. Carrera Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2019.
5. Beltrán Véliz JC, Tereucán Angulo JC, Salazar Ascencio JA, et al. Evaluación del aprendizaje en ciencias de la salud. Un proceso pedagógico innovador. Rev Fac Med [Internet]. 2021 [citado 13/02/2024];69(4):e89335. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/89335
6. Ministerio de Educación Superior. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución No. 47/22. La Habana: MES; 2022.
7. Rodríguez Acosta Y, Blanco Pereira ME, Pérez García A, et al. Dificultad y discriminación del examen de Ontogenia Humana y SOMA en la carrera de medicina. Educ Méd Super [Internet]. 2022 [citado 13/02/2024];36(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2691
8. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 13/02/2024];9(1):208-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742017000100013
9. Sandoval Rubilar P, Maldonado-Fuentes AC, Tapia-Ladino M. Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación. 2022;15(1):49-75. DOI: 10.22235/pe.v15i1.2638.
10. Ruvalcaba Romero NA, Gallegos Guajardo J, Orozco Solís MG, et al. Validez predictiva de las competencias socioemocionales sobre la resiliencia en adolescentes mexicanos. Diversitas [Internet]. 2019 [citado 13/11/2023];15(1):1-13. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/679/67958346008/html/
11. Espejo Guerrero J, Huarte Royo J, Moranta Ribas F. Validación de un cuestionario para medir conocimientos sobre medicamentos en adolescentes españoles. Farm Comunitarios [Internet]. 2022 [citado 25/01/2024];14(1):40-8. Disponible en: https://www.farmaceuticoscomunitarios.org/es/journal-article/06-validacion-cuestionario-medir-conocimientos-sobre-medicamentos-adolescentes
12. Gallardo Machado NdlM, Mederos Piñeiro M, Robaina Pedrosa T. Enfoque interprofesional de la evaluación en la formación del profesor de la Educación Infantil. Varela [Internet]. 2023 [citado 26/03/2024];23(65):116-23. Disponible en: https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1542
13. Sánchez Peña H, Ipushima Ochavano D, Solís Trujillo BP. Aplicación de la evaluación formativa en estudiantes de educación superior. Horizontes. 2023;7(27):254-65. DOI: 10.33996/revistahorizontes.v7i27.511.
14. Deroncele Acosta A, Medina Zuta P, Gross Tur R. Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Univ soc [Internet]. 2020 [citado 26/03/2024];12(1):97-104. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.