Methodological manual for teaching values in first-year medical students

Authors

Keywords:

education, values, methodological manual

Abstract

Introduction: The education in values of medical students is immersed in the sociopolitical and economic changes taking place around the world; therefore it is necessary the systematic training and improvement of the teaching staff for the effective development of such education.

Objective: To design a methodological manual for improving the education in values of the first-year medical students.

Methods: A qualitative-quantitative, observational, descriptive, cross-sectional study was conducted, which allowed identifying the difficulties faced to train values by the teaching staff of the first-year of Medicine at the Medical Sciences Faculty Dr. Juan Guiteras Gener, in Matanzas, in the period 2021-2023. The universe of study included the first-year teaching staff of Medicine. The variables studied were education in values and methodological manual. Empirical and statistical methods were used.

Results: Problems were identified in the methodological training of the teaching staff for teaching values, with deficiencies in knowledge and mastery of the documents that constitute guidelines in Higher Medical Education. This led to a non-development of actions from the subjects, and non-evaluation of the ways the future physicians behave.

Conclusions: The diagnosis carried out determined the need of designing a methodological manual to train the teaching staff in education in values, thus achieving the comprehensive training of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Caridad Naipe-Delgado, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Especialista de primer grado en Medicina del Trabajo. Máster en Ciencias en Educación Superior. Profesora Auxiliar. Investigador Agregado.

References

1. Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022. Resolución 47 de 2022. Reglamento Organizativo del Proceso Docente y de Dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las Carreras Universitarias. La Habana: Ministerio de Educación Superior [Internet]. 2022 [citado 01/11/2024]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022

2. Alfonso Salabert I. El desarrollo del valor humanismo en los residentes de la Especialidad de Medicina Intensiva y Emergencia [tesis]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2022.

3. Serpa Ramos G, Falcón López A. Formación Humanística y dimensión axiológica en la formación del profesional. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 11/11/2024];17(51):340-8. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1787

4. Cantú Martínez PC. Profesorado universitario: Emisor de valores éticos y morales en México. Rev Educ [Internet]. 2018 [citado 01/11/2024];42(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/440/44051918009/44051918009.pdf

5. Hernández Prados MÁ, Vidal Dimas N. Los valores y el comportamiento humano. Una relación inevitable. Rev Dilemas Contemp [Internet]. 2020 [citado 01/12/2024];7(2):37. Disponible en: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1992/2050

6. Charro Pérez AA, Ramírez Ravelo AM, Martín Garateix M. Labor educativa en las universidades para el desarrollo de valores sostenibles en nuestra sociedad. Varona [Internet]. 2018 [citado 01/03/2025];(66). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360671884011

7. Díaz Ballaga W, Cabrera Monzón D. Fortalecer el proceso docente-educativo, una prioridad del país [Internet]. La Habana: Periódico Granma; 2023 [citado 06/02/2025]. Disponible en: https://www.granma.cu/cuba/2023-07-19/fortalecer-el-proceso-docente-educativo-una-prioridad-del-pais-19-07-2023-22-07-32

8. Fresno Chávez C. La formación de valores: reto del siglo XXI [Internet]. La Habana: Editorial Universitaria; 2020 [citado 09/03/2025]. Disponible en: http://recursosuvs.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=606

9. Moreno Jácome MC, Ramírez Ramírez LN, Escobar Pérez JZ. Revisión de educación en valores para el nivel superior en Latinoamérica. Rev Educ [Internet]. 2020 [citado 16/03/2025];44(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/440/44060092008/44060092008.pdf

10. Torriente Mesa NL. Estrategia curricular “desarrollo del valor humanismo” en la formación médica. Experiencias de la comunidad educativa. En: Educación y Pedagogía. La educación médica en Matanzas: dinámica de la relación Universidad – Sociedad [Internet]. Nueva York: Editorial REDIPE; 2020 [citado 16/03/2025]. Disponible en: https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/03/cidep-2020-2-parte-v.pdf

11. Comisión Nacional de la Carrera de Medicina. Plan de estudio E Carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2019.

12. Padrón Álvarez A, Cardet Chaveco Y, Oropesa Gómez Y. La formación de valores en la universidad ¿utopía, posibilidad o necesidad? Ref Pedag [Internet]. 2021 [citado 21/03/2025];9(2):175-91. Disponible en: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/246

13. Naipe Delgado MC, Castañeda Piñera Y, Alfonso Salabert I, et al. El fortalecimiento de valores en tiempos de la COVID-19 en la Universidad de Ciencias Médicas. En: Educación y Pedagogía. La educación médica en Matanzas: dinámica de la relación universidad – sociedad [Internet]. La Habana: Editorial REDIPE; 2020 [citado 16/03/2025]. Disponible en: https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/03/cidep-2020-2-parte-v.pdf

14. Reyes Alamilla OI, Hernández Romero G. Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2019 [citado 05/09/2023];38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200017&lng=es&tlng=es

15. Lazo Hernández JE, Nicado García M. La formación político ideológica de los estudiantes universitarios en el contexto cubano actual. Rev Cubana Educ Superior [Internet]. 2023 [citado 05/09/2023];42(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142023000100022&script=sci_arttext

16. Casanova M C, González Casanova J M, González Casanova W, et al. La formación de valores, la enseñanza superior y el profesional de la salud [Internet]. Holguín: XI Jornada Cientifica de la SOCECS “Edumed Holguín 2022”; 2022 [citado 05/09/2023]. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin22/2022/paper/download/4/3

17. Norato YM. Aspectos metodológicos considerados por los profesores que trabajan en la formación de los licenciados en educación primaria y su relación con el modelo educativo de la Universidad de Panamá [tesis en Internet]. Panamá: Universidad de Panamá; 2019 [citado 05/09/2023]. Disponible en: https://up-rid.up.ac.pa/5092/

18. Almarales Fernández M, Sánchez Arencibi A, Rodríguez Hernández J. Metodología para la formación de valores en la Carrera Licenciatura en Educación Economía. Univ Soc [Internet]. 2024 [citado 01/09/2025];16(3):262-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202024000300262&lng=es&tlng=es

19. Santiesteban Puerta S, López Catá FJ, de la Rosa Santana JD. La formación integral del estudiante de las Ciencias Médicas a partir del pensamiento humanista de Fidel Castro Ruz. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 01/09/2025];17(3):e580. Disponible en: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/580

20. Sánchez RN. Estrategia para formar valores morales en estudiantes del Centro Provincial de Minint [tesis en Internet]. Pinar del Río: Universidad de Pinar del Río Hermanos Sainz Montes de Oca; 2022 [citado 01/09/2025]. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/3889/1/PDF%20tesis%20final%20NAIYET%20%281%29.pdf

21. Partido Comunista de Cuba. Ideas, conceptos y directrices [Internet]. La Habana: 8vo Congreso del Partido Comunista de Cuba en el Palacio de Convenciones; 2021 [citado 01/09/2025]. Disponible en: https://www.granma.cu/file/pdf/especiales/COMPENDIO%20DIGITAL%20IDEAS%20CONCEPTOS%20Y%20DIRECTRICES.pdf?fbclid=IwAR1JD4ak8fhbVLztZBu5iZKUMTAqrakyCFmi3f1FqvmXD_NTKKe9v2iTUBI

Published

2025-09-23

How to Cite

1.
Naipe-Delgado MC, Hernández-Nariño A, Garriga-Alfonso NE, Lauzurica-González A. Methodological manual for teaching values in first-year medical students. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Sep. 23 [cited 2025 Dec. 9];47:e6631. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6631

Issue

Section

Research article