The use of teaching literature in the matter Morphophysiology

Authors

  • Mercy Achiong Alemañy Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas
  • Marena Jordán Padrón Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas
  • María Carmen Álvarez Escobar Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas
  • Mavidey Suárez Merino Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas
  • Manuel Domínguez Cabrera Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas
  • Odalys Sánchez Barrera Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Keywords:

Human Morphophysiology, teaching literature, independent work, motivation

Abstract

Studying just the taught lectures on Human Morphophysiology and not the main literature of this matter has become a habit of Medicine students. It is not logical because the function of the lectures is guiding the students in their independent study, without getting deep in the content. The causes of this behaviour are different: lack of interest in the studies, scarce skills for reading and studying, complexity of biomedical matters, and others. This is a very worrying situation, taking into account that in the D Plan of studies that will be implemented, the contents of the main biomedical sciences increase and get more integrated, and a process centred in the student is developed. This is a challenge for the teaching staff that should motivate the students in the use of the main literature, orienting integrating tasks to stimulate them in looking for knowledge. All the before said, motivated the authors to ponder on the causes striking on the scarce use of teaching literature by Medicine students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mercy Achiong Alemañy, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Especialista de Segundo Grado en Fisiología Normal y Patológica.

Profesora Auxiliar.

Máster en Enfermedades Infecciosas.

Marena Jordán Padrón, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Especialista de Segundo Grados en Anatomía Humana.

Profesora Auxiliar.

Máster en Longevidad Satisfactoria.

María Carmen Álvarez Escobar, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral.

Especialista de Segundo Grado en Medicina Interna.

Profesora Asistente.

Máster en Longevidad Satisfactoria.

Mavidey Suárez Merino, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Máster en Enfermería.

Profesora Asistente.

 

Manuel Domínguez Cabrera, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Licenciado en Biología.

Profesor Auxiliar.

Máster en Educación Superior.

Odalys Sánchez Barrera, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

 

Especialista de Primer y Segundo Grado en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Máster en Salud Pública. Investigador agregado.


Published

2016-09-26

How to Cite

1.
Achiong Alemañy M, Jordán Padrón M, Álvarez Escobar MC, Suárez Merino M, Domínguez Cabrera M, Sánchez Barrera O. The use of teaching literature in the matter Morphophysiology. Rev Méd Electrón [Internet]. 2016 Sep. 26 [cited 2025 Jun. 4];38(5):725-30. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1755

Issue

Section

Opinion article