Research skills in students of the clinical cycle of Stomatology pre-graduate studies

Authors

Keywords:

research skills, students, stomatology

Abstract

Introduction: research skills are inserted in the training of the stomatology professional as one of the key dimensions of the training process.

Objective: to evaluate the perception of students about the current state of development of research skills in the clinical cycle of the pre-graduate studies of Stomatology of the University of Medical Sciences of Matanzas.

Materials and methods: a descriptive, cross-sectional research was carried out, involving 68 third to fifth year students, during the co a descriptive, cross-sectional research was carried out, involving 68 third to fifth year students, during the completion of the 2018-2019 course. They were chosen through intentional sampling. A perception questionnaire was used for the mastering skills related to the management of scientific information, the design and execution of research, and oral health situation analysis.

Results: the students recognized to master the ability of handling scientific information and oral health situation analysis. Less mastered actions were the collection of information and the design of a research project profile. The Student Science Day and the course work were the most widely used ways for scientific dissemination. External difficulties predominated, followed by difficulties associated with the own mastery of the ability to design and execute scientific research.

Conclusion: the students in the clinical cycle of the pre-grade studies of Stomatology recognize having an adequate mastery of research skills, which contributes satisfactorily to professional training. However, it is necessary to promote educational actions that contribute to the less dominated operations and stimulate the insertion of students in research projects for the systematization of these skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Chávez Llajas EN. Actitud hacia la investigación científica en los estudiantes de la escuela de estomatología de la Universidad Señor de Sipán, 2017 [tesis]. Ciudad de Chiclayo, Perú: Universidad Señor de Sipán; 2019 [citado 20/12/2020]. Disponible en: https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/5696

2. Grau León I. Perfeccionamiento del Plan D de la carrera de Estomatología. La Habana: Taller Nacional Carrera de Estomatología; 2017.

3. Forteza Cordero J, Rojas Hernández KI, Díaz Díaz D, et al. Proyectos profesionales en estudiantes de segundo año de la carrera de Estomatología. Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2017 [citado 20/12/2020]; 39(3). Disponible en: http://www.revmedicalectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1593/3413

4. Rojas Hernández KI, Ponce Milián Z. Retos de la formación investigativa en el currrículo de la carrera de Estomatología [Internet]. En: Educación y Pedagogía. La Habana: Editorial Redipe; 2018 [citado 10/01/2019]. p. 232-48. Disponible en: https://redipe.org/editorial/libros-cuba/

5. Ordaz Hernández E. Las estrategias curriculares en la carrera de Estomatología desde la perspectiva de los estudiantes. Rev Cienc Méd Pinar Río [Internet]. 2016 [citado 20/01/2021]; 20(1): 88-94. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2419/html

6. Infante Tamayo MC. Estrategias curriculares en la carrera de Estomatología. Multimed [Internet]. 2018 [citado 20/01/2021]; 22(5): 906-10. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/view/992/1406

7. Rojas Hernández KI. La formación de habilidades investigativas desde la asignatura Psicología y Salud. En: VIII Conferencia Internacional de Psicología de la Salud. PSICOSALUD [CD-ROM]. La Habana: Ediciones UH; 2017. p. 1500-13.

8. Rojas Hernández KI. Formación de habilidades investigativas en la carrera de Estomatología. Matanzas: Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas; 2021.

9. Ministerio de Educación Superior. Resolución no. 2/18. Reglamento del trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. La Habana: Gaceta Oficial; 2018.

10. Ministerio de Salud Pública. Modelo del profesional para la formación de estomatólogos. Plan de estudio “D” modificado. La Habana: MINSAP; 2017.

11. Grau León I. Objetivos por años. Plan de estudio “D” modificado. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017.

12. Domínguez Santana L, Lima Álvarez L, Grau León IB, et al. Programa de la Disciplina Estomatología Integral. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017.

13. Comisión Nacional de la Carrera de Estomatología. Estrategia curricular de investigación e informática. La Habana: Comisión Nacional de la Carrera de Estomatología; 2017.

14. Ministerio de Salud Pública. Programa de la disciplina Informática Médica. La Habana: MINSAP; 2017.

15. Ministerio de Salud Pública. Programa de la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística para la carrera de Estomatología. La Habana: MINSAP; 2017.

16. Rojas Hernández KI, Hernández Hernández JR, Ponce Milián ZE, et tal. La habilidad para el manejo de la información científica en estudiantes de Estomatología. Curso 2018-2019. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020 [citado 20/01/2021]; 42(5). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3833/4948

17. Ochoa González D, González Ramos RM,Valverde Grandal O. Propuesta de metodología para ejecutar el análisis de situación de salud bucal en la carrera de Estomatología. Rev Cuba Estomatol [Internet]. 2020 [citado 20/02/2021]; 57(3): e1827. Disponible en: https://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072020000300006&Ing=es

18. Castro Pérez M, Rodríguez Neyra ME, Muñoz Couto AL. Competencia investigativa, su reflejo desde la confección del proyecto de investigación. Segundo año. Carrera Estomatología. Edumed Holguín 2018 [Internet]. Holguín: VII Jornada Científica de la SOCECS; 2018 [citado 20/02/2021]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/288/197

19. Domínguez Sarmientos N, Rodríguez Pérez DM, Torres González I. Acciones pedagógicas para perfeccionar la actividad científico-estudiantil en la Facultad de Estomatología. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado el 20/01/2021]; 32(3): 106-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300009&Ing=es&tlng=pt

20. Herrera Miranda GL, Labori Matos EA, Horta Muñoz DM. Aplicación de una estrategia para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de Medicina. Rev Cienc Méd Pinar Río [Internet]. 2019 [citado 05/03/2020]; 23(2): 259-68. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3669

21. De la Cruz García I. El desarrollo de la independencia cognoscitiva de los estudiantes de la carrera de Estomatología, en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas [tesis doctoral]. Matanzas: Universidad de Matanzas [citado 05/03/2020]; 2016.

22. Rojas Hernández KI, Díaz Díaz D. Las habilidades investigativas en las ciencias médicas y el rol del profesor en proceso de formación. En: Ciencia e innovación tecnológica. Vol. VII. La gestión universitaria en la escuela médica. Sus procesos sustantivos [Internet]. La Habana: Academia Universitaria y Opuntia Brava [citado 10/01/2019]; 2019. p. 272-81. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/106

23. Corrales Reyes I. Investigación científica: importancia y limitantes percibidas en estudiantes cubanos de Estomatología [Internet]. La Habana: Congreso Virtual de Estomatología [citado 05/03/2020]; 2020. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomalogia/2020/paper/view/96

24. Rojas Hernández KI,Ponce Milián Z. Pautas para la formación de habilidades investigativas en la carrera de Estomatología [Internet]. En: La educación médica en Matanzas: dinámica de la relación universidad-sociedad. La Habana: Editorial Redipe; 2020 [citado 20/02/2021]. Disponible en: https://redipe.org/wp-content/uploads/2021/03/cidep-2020-2-parte-v.pdf

Published

2021-09-30

How to Cite

1.
Rojas-Hernández KI, Saborit-Carvajal T, Castillo-Mateu L, Martínez-Brito I, Cid-Rodríguez M del C, Pérez-Quiñones JA. Research skills in students of the clinical cycle of Stomatology pre-graduate studies. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 Sep. 30 [cited 2025 Jan. 9];43(5):1-16. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4387

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)