Training, development and evaluation of professional skills in specialists in general surgery

Authors

Keywords:

general surgery, medical education, specialist, health

Abstract

Introduction: The training, development, evaluation of skills and performance of the health professionals has been a concern in the last decades, to increase the quality of the services. Likewise, medical universities work in favor of providing professionals with adequate skills and mode of action.

Objective: To evaluate, from the permanent and continuous training, the professional skills of specialist in general surgery, starting from the preparation of the skill profile file.

Materials and methods: A development, descriptive, exploratory study was carried out in the period from January 2022 to January 2023 at the Clinical Surgical University Hospital Comandante Faustino Pérez Hernández, of Matanzas. The 28 specialists in general surgery who work in the hospital participated in the research, and the variable “professional skills” was analyzed. The following theoretical methods were used: documentary analysis, analytic-synthetic, systematization; induction-deduction and modeling; and as empirical: experts’ consultation with the Delphi method by rounds, and for evaluation, the 360 degrees method.

Results: The professional skills of the specialist in general surgery were evaluated according to the profile elaborated; the limitations and the need to improve from permanent and continuous training were identified.

Conclusions: The evaluation of the specialist in general surgery from the profile of professional skills, is the start point for an adequate professional performance, and the enrichment of medical education sciences from the principle of the permanent and continuous training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yusimin Lozano-González, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas

Especialista de II grado en Cirugía Máster en Urgencias Médicas en Atención Primaria de Salud

References

1. Véliz Martínez PL, Blanco Aspiazu MA, Ortíz García M, et al. Resultados de trabajo del Grupo para el Estudio de las Competencias en Salud. Educ Médica Super [Internet]. 2017 [citado 17/03/2022];32(1):106-17. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1269/616

2. Escobar Yéndez NV, Tamayo Escobar OE, García Olivera TM. Aproximación a la formación por competencias profesionales desde las asignaturas Propedéutica Clínica y Medicina Interna. Educ Médica Super [Internet]. 2022 [citado 17/09/2022];36(1). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3252

3. Salas Perera RS, Malas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022 [citado 17/05/2022]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/04/01/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana/

4. Ruiz Toledo J, Moya M. Evaluación de las competencias y de los resultados de aprendizaje en destrezas y habilidades en los estudiantes de Grado de Podología de la Universidad de Barcelona. Educ Médica [Internet]. 2018 [citado 17/05/2022];21(2):127-36. Disponible en: https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/177849

5. Lora Guzmán HC, Castilla Paternina S, Góez Flores M. La gestión por competencias como estrategia para el mejoramiento de la eficiencia la eficacia organizacional. Saber Cienc Lib [Internet]. 2020 [citado 17/03/2022];15(1):83-94. Disponible en: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6291

6. Santos Mejía CA. Gestión por competencias, administración del talento humano y la productividad investigativa del personal docente en una Universidad Nacional del Perú - 2019. Ciencia Latina [Internet]. 2022 [citado 17/03/2022];6(1):202-23. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1494

7. Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N. Evaluación de los procesos formativos desde la educación médica. Estudio de casos [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 17/05/2022]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2021/06/29/evaluacion-de-procesos-formativos-desde-la-educacion-medica-estudio-de-casos/

8. López Espinosa G J, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, et al. Principios de las ciencias médicas o ciencias de la educación médica en educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 03/07/2022];10(4):197-204 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742018000400014&script=sci_arttext

9. Cuesta Santos A. Evaluando desempeños: alineamiento estratégico y productividad. Fórum Empresarial [Internet]. 2012 [citado 20/03/2022];17(1):1-30. Disponible en: https://revistas.upr.edu/index.php/forumempresarial/article/view/3744

10. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Dirección Nacional de Postgrado. Resolución 344/2015. Programa analítico de la especialidad en Cirugía General. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2015.

11. Belaunzaran Mendizabal J. EuroPsy: Un modelo basado en competencias. ¿Es aplicable a la formación sanitaria especializada en Psicología Clínica? Educ Médica [Internet]. 2019 [citado 17/03/2022];20:154-62. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S157518131830216X

12. Alonso Betancourt LA, Moya Joniaux CA, Vera Crespo MD, et al. Método para la formación de la competencia de emprendimiento en estudiantes universitarios. Rev Espacios [Internet]. 2020 [citado 27/03/2022];41(26):228-44. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a20v41n26/a20v41n26p20.pdf

13. Machado Ramírez EF, Montes de Oca Recio N. La formación por competencias y los vacíos del diseño curricular. Trf [Internet]. 2021 [citado 22/03/2022];17(2):459-78. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000200459&lng=es&nrm=iso

14. Añorga-Morales JA. La educación avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona [Internet]. 2014 [citado 17/03/2022];1(58):19-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003.pdf

15. Casimiro Urcos CN, Casimiro Urcos WH, Casimiro Urcos JF. Desarrollo de competencias profesionales en estudiantes universitarios. Conrado [Internet]. 2019 [citado 03/02/2020];15(70):312-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500312&script=sci_arttext

16. Lozano-González Y, Almeida-Campos S. La formación y desarrollo de competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Fundamentos teóricos. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 08/01/2023];44(6):1007-19. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5019/5549

17. Andrey Bernate J, Vargas Guativa JA. Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Rev Cienc Soc [Internet]. 2020 [citado 03/07/2022];26(2):141-54. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28064146010/html/

18. Whitaker M. The surgical personality: does it exist? Ann R Coll Surg Engl [Internet]. 2018 [citado 17/03/2022];100(1):72-7. Disponible en: https://publishing.rcseng.ac.uk/doi/full/10.1308/rcsann.2017.0200

19. Morán Barrios J. Competencias del médico del siglo XXI. Un cambio necesario. Rev Cient Cienc Salud [Internet]. 2019 [citado 03/07/2022];1(2):58-73. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2664-28912019000200058

20. Cordovés Almaguer Y. Metodología para la formación profesional del cirujano pediatra en Cuba. [Internet]. La Habana: V Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas Morfovirtual 2020; 2020 [citado 05/03/2022]. Disponible en: http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/viewFile/935/748

21. Cantele Prieto H. El perfil de competencias en la formación del cirujano general. Rev Venez Cir [Internet]. 2021 [citado 30/04/2022];74(1):18. Disponible en: https://revistavenezolanadecirugia.com/index.php/revista/article/view/411

22. Fleitas Pérez R, Perdomo Blanco L, González Morales L. Competencias en cirugía: su inminente evolución en la formación médica. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 03/07/2022];14:e2159. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742022000100058&script=sci_arttext&tlng=pt

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Lozano-González Y. Training, development and evaluation of professional skills in specialists in general surgery. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2025 Feb. 2];45(5):e5308. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5308

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)