Vocational professional orientation towards a career in Medicine in pre-university students
Keywords:
professional-vocational guidance, students, medical professionAbstract
Choosing a profession is a critical moment in adolescent lives. It is a complex process involving personal and social factors related to the acquisition of knowledge, skills, values, as well as job opportunities. With the aim of structuring the theoretical references on vocational professional orientation towards a career in Medicine in pre-university students, an updated search on the topic was carried out, consulting 30 bibliographic references. General aspects of the development of professional-vocational guidance, historical reviews, concepts, stages and development of this topic in Cuba towards the career of Medicine were addressed. The stage of preparation for professional selection is aimed at preparing the student for self-determined professional selection, and plays a fundamental role within the system of educational influences which impact on the pre-university student, promoting the development of student motivation and interest at higher levels through professional guidance. The training of competent professionals committed to social development is today an essential mission of higher education. This activity has extraordinary value in the current medical university, to assume social commitment and to have graduates with a high professional level.
Downloads
References
2. Vicente Sánchez B, Vicente Pena E, Rocha Vázquez M, et al. Orientación y formación vocacional hacia la carrera de Medicina. Medisur [Internet]. 2014 [citado 18/08/2022];12(1):267-81. Disponible en: https://web.archive.org/web/20200131054550/http://www.medisur.sld.cu:80/index.php/medisur/article/view/2725/1414
3. Placeres Hernández JF, De León Rosales L. La formación de valores y el médico de hoy. Rev Méd Electrón [Internet]. 2008 [citado 10/07/2022];30(1):89-104. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/469/html
4. Prieto Cordovés Y, Guillemí Álvarez NM, Claro Toledo Y. Caracterización de la orientación vocacional en estudiantes de primer año de Medicina. Humanid Méd [Internet]. 2019 [citado 02/10/2022];19(2):356-71. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1410
5. Faustino Cananga EM, Parra Vigo I, Gutiérrez Mazorra MC. Acercamiento epistemológico a la orientación profesional para su contextualización en la República de Angola. Órbita Científica [Internet]. 2022 [citado 02/09/2023];28(118). Disponible en: www.http//revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1464/1859
6. Llerena Companioni O. Una mirada a la orientación profesional desde el enfoque histórico cultural en la educación superior actual. Contrib Cienc Soc [Internet]. 2011 [citado 11/09/2022]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/cccss/16/olc.html
7. Cervantes Hinojosa N. La orientación profesional en el preuniversitario hacia las carreras de Ciencias Técnicas [tesis en Internet]. Holguín: Universidad de Holguín; 2019 [citado 28/09/2022]. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/6169/tes.pdf
8. Matos Columbié Z. La orientación profesional - vocacional como tarea del proceso formativo en el preuniversitario. En: Recarey Fernández SC. Texto Básico Orientación profesional [CD-ROM]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2007.
9. Martínez Serrano ME, Pérez Herrero MH, Burguera Condon JL. Orientación para el desarrollo de la carrera en educación secundaria: Una revisión sistemática. Rev Investig Educ [Internet]. 2022 [citado 25/09/2023];40(1):107-26. Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/view/431491
10. Castellanos Rodríguez R, Baute Rosales M, Chang Ramírez JA. Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Univ Soc [Internet]. 2020 [citado 25/09/2023];12(5):269-78. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1708
11. Maceo Carbonell Y, Ferrer Ramírez OL, Sarmiento Duany D. Actividades investigativas para la orientación profesional preuniversitaria: una experiencia positiva. Ciencia y Progreso. 2023;8(21).
12. Hernández Basulto O, Ramírez Berdut I, Hernández Ramírez L. La orientación profesional y su evolución histórica. Atlante [Internet]. 2019 [citado 15/07/2022]. Disponible en: línea:https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/orientacion-profesional-evolucion.html
13. Crespo Toledo E, Castillo Estrella T. Antecedentes históricos de la orientación profesional relacionados con el desarrollo de la educación en Cuba. Mendive [Internet]. 2010 [citado 25/10/2022];8(4):304-10. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/484
14. García Castillo M, Hernández Hernández Z, Díaz Rojas O, et al. Caracterización del proceso de orientación profesional para el ingreso a las carreras de las Ciencias Médicas. Rev Cienc Méd Pinar Río [Internet]. 2023 [citado 04/09/2023];27(0):e5702. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5702
15. Recarey Fernández SC. Texto básico para la asignatura orientación profesional [CD-ROM]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2007.
16. González Rodríguez M, González González D. Los componentes del proceso de orientación profesional pedagógica: herramientas del profesor de Biología. Varona [Internet]. 2023 [citado 04/09/2023];1(76). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360674839023
17. Milá Valdés R, Ceregido Domínguez R, Aulet Álvarez O. La orientación profesional en la motivación hacia lasespecialidades de la Educación Técnica y Profesional. Varona [Internet]. 2022 [citado 04/09/2023]. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1934
18. Méndez Sans Y, Chivás Pérez J, Sánchez Matos PA. Otra mirada a la orientación profesional vocacional con el concurso de la triada escuela-familia-comunidad. Roca [Internet]. 2022 [citado 04/09/2023];18(2):302-22. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8436925
19. González Maura V. La orientación profesional desde la perspectiva histórico-cultural del desarrollo humano. Rev Cubana Psicología [Internet]. 2003 [citado 22/07/2023];20(3). Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v20n3/12.pdf
20. González Navarro I, Rodríguez Gregorich A, Hernández Fábregas J. La orientación profesional para los estudiantes de preuniversitario desde la Universidad de Camagüey. Luz [Internet]. 2020 [citado 22/07/2023];19(1):3-14. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589161654002
21. Martínez Hernández LR, Barrera Cabrera I. Sistema de actividades extraclases para contribuir al proceso de Orientación Profesional Pedagógica en el preuniversitario. Mendive [Internet]. 2021 [citado 22/07/2023];19(1):227-45. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2125
22. Briones Palacios YM, Triviño Sabando JR, Vera García LA, et al. La orientación profesional desde la educación media para la selección de carrera Universitaria. Pol Con [Internet]. 2021 [citado 22/07/2023];6(5):331-41. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8016913
23. Pérez Martínez D, Infante Ricardo AI, Cervantes Hinojosa N. Dimensiones para el estudio de la orientación profesional en la carrera de Licenciatura en Educación. Física. Luz [Internet]. 2022 [citado 22/07/2023];21(4):110-24. Disponible en: http//Scielo.sld.cu/pdf/luz/v21n4/1814-151X-luz-21-04-110.pdf
24. Ortega Infante M. Actividades para favorecer la orientación profesional de los estudiantes de noveno grado en la Secundaria Básica IV Frente Oriental. Luz [Internet]. 2021 [citado 22/07/2023];20(3):159-65. Disponible en: https://biblat.unam.mx/es/revista/luz-holguin/articulo/actividades-para-favorecer-la-orientacion-profesional-de-los-estudiantes-de-noveno-grado-en-la-secundaria-basica-iv-frente-oriental
25. Aúcar López J, Lajes Ugarte M. Estrategia extensionista vocacional orientada a la formación profesional de estudiantes de carreras estomatológicas. Medisur [Internet]. 2021 [citado 25/08/2023];19(5):798-806. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000500798&lng=es
26. Crespo Cancio R, Santamaría Cuesta DL, Hernández González I. La orientación profesional vocacional pedagógica y las tecnologías educativas en la educación superior cubana. Conrado [Internet]. 2021 [citado 25/07/2023];17(80):68-77. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300068&lng=es&nrm=iso
27. Paz González SA, Machado Machado Y, Ramírez Oves I, et al. Motivación profesional hacia la carrera de Medicina en estudiantes santaclareños del preuniversitario “Capitán Roberto Rodríguez”. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 25/08/2023];12(2):76-91. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1458
28. Dillon Pérez F, Rojas Londoño D, Lara Ramos E, et al. Orientación vocacional y profesional como alternativa en la elección de carreras universitarias. Cátedra. 2023;6(1):78-91. DOI: 10.29166/catedra.v6i1.4109.
29. Ricardo Velázquez M, Velasteguí Córdova ME, Luzuriaga Velasteguí MC, et al. Explorando la orientación profesional post-Covid en el bachillerato en Ecuador: una perspectiva universitaria sobre la realidad actual. Conrado [Internet]. 2023 [citado 02/08/2023];19(93):280-7. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3188
30. Paucar-Quishpe JA. Diseño de un instrumento de orientación vocacional para estudiantes de educación tecnológica. Pol Con [Internet]. 2022 [citado 02/08/2023];7(6):1169-86. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9042571
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.