Quality of management in physical activity, sports and health in the province of Orellana, Ecuador

Authors

Keywords:

strategy, management, physical activity, sports, health

Abstract

Introduction: The quality of management in physical activity, sports, and health refers to the level at which administrative, organizational, and operational actions in these sectors effectively, efficiently, and fairly meet the demands and expectations of the population. Therefore, it is necessary to improve the quality of territorial management taking into account its particular characteristics.

Objective: To evaluate the impact of a strategy aimed at improving the quality of management in physical activity, sports, and health services in the province of Orellana, Ecuador.

Methods: Thirteen experts evaluated the quality of management in the aforementioned services in two moments. A management strategy was implemented with actions in ten quality indicators to improve the services offered to the community of Orellana.

Results: All the indicators evaluated showed favorable data as part of the post-test (Formal institutional plan: +0.8; Clarity of objectives and goals: +0.8; Level of the staff training: +0.6; Training received: +0.9; Availability and maintenance: +0.4; Service accessibility: +0.6; Community inclusion: +0.9; User satisfaction: +1.5; Internal evaluation: +0.9; Implementation of improvements: +0.9), by obtaining a significant value (p<0.05).

Conclusions: The strategy implemented in Orellana had beneficial effects on the perceived quality of management of physical activity, sports, and health services. The improvement in key indicators demonstrates the effectiveness of the interventions. There are challenges related to infrastructure, the sustainability of the modifications, and the need to strengthen evaluation with objective information and long-term monitoring.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Airasca DA, Giardini HA. Actividad física, salud y bienestar [Internet]. Buenos Aires: Nobuko; 2022 [citado 11/03/2025]. Disponible en: https://content.e-bookshelf.de/media/reading/L-18188036-79d4a6c7d4.pdf

2. Buritica Marín ED, Ordoñez Mora LT. Modelo de gestión sostenible en la atención comunitaria del adulto mayor. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2020 [citado 11/03/2025];39(2). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/392

3. Hernández JL, Estrada PR, Guzmán JC. Evaluación del impacto de un programa integral de actividad física para la salud laboral. Acción [Internet]. 2020 [citado 11/03/2025];16. Disponible en: https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/110

4. Machín Hernández MM, Sánchez Vignau BS, Rodríguez ML. Análisis y proyecciones de la gestión de los servicios públicos en el entorno local. Rev econ desarro [Internet]. 2020 [citado 11/03/2025];163(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0252-85842020000100002&script=sci_arttext

5. Ehrman JK, Gordon PM, Visich P, et al. Clinical exercise physiology: exercise management for chronic diseases and special populations. 5th ed. Illinois: Human kinetics; 2022.

6. Rojas Martínez CP, Hernández Palma HG, Niebles Núñez WA. Gestión administrativa sustentable de los sistemas integrados de gestión en los servicios de salud. Espacios [Internet]. 2020 [citado 11/03/2025];41(1). Disponible en: http://ww.revistaespacios.com/a20v41n01/20410106.html

7. Vandoorne P. Modelo Europeo de Gestión de Calidad TotalFoundation European for Quality of Management EFQM: ¿Asegurar la calidad de las Instituciones de Educación Superior a través de Sistemas de Gestión de Calidad, conlleva a un cambio de cultura? Bol Polít Gest Educ [Internet]. 2020 [citado 11/03/2025];6(6):36-53. Disponible en: https://revistas.umce.cl/index.php/boletin/article/view/2385

8. Barroso Rodríguez G, Sánchez Córdova B, Calero Morales S, et al. Evaluación exante de proyectos para la gestión integrada de la I+D+i. Experiencia en universidades del deporte de Cuba y Ecuador. Lect educ fís deportes [Internet]. 2015 [citado 11/03/2025];20(204). Disponible en: https://www.efdeportes.com/efd204/evaluacion-de-proyectos-en-universidades-del-deporte.htm

9. Barroso Rodríguez G, Sánchez Córdova B, Calero Morales S. Evaluación exante de proyectos: Gestión integrada de organizaciones de Actividad Física y Deporte. Sangolquí: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE; 2015.

10. Vaassen S, Essers BA, Stammen LA, et al. Incorporating value-based healthcare projects in residency training: a mixed-methods study on the impact of participation on understanding and competency development. BMJ open. 2022;12(8):e060682. DOI: 10.1136/bmjopen-2021-060682.

11. Guevara Baltazar A, Espejel Mena J, Flores Vega M. Los retos de la nueva gestión pública en América Latina. Espacios públicos [Internet]. 2010 [citado 12/03/2025];13(27):33-46. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/676/67613199003.pdf

12. Pérez Valverde JW. La protección y garantía constitucional para el deporte ecuatoriano. Rev Jur Crít Der. 2021;2(2):30-42. DOI: 10.29166/cyd.v1i2.2788.

13. Montes Vega KS, García Pazmiño MA, Sandoval Barbosa MR. Afectación de los factores de riesgo psicosocial en la calidad de vida de los trabajadores petroleros de Orellana-ecuador: estudio comparativo. Rev Investig Cient TSE DE [Internet]. 2022 [citado 12/03/2025];5(3):15-41. Disponible en: https://tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/article/view/134

14. Fernández-Lorenzo A, Pérez-Rico C, Méndez-Rojas VE, et al. El marketing social y su influencia en la solución de problemas de salud. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2017 [citado 12/03/2025];36(3). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/79

15. Ugarte M, Rivero J, Bautista D. ¿Por qué las reformas administrativas no logran los resultados esperados? [Internet]. Lima: Proyecto Perú Debate 2021; 2021 [citado 12/03/2025]. Disponible en: https://gobierno.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/2021/12/dp_reformas-administrativas.pdf

16. Fernández Lorenzo A, Arias Puedmag DE, Padilla Oyos CR, et al. Alianzas y conflictos entre grupos de interés de un hospital militar: aplicación del método Mactor. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2017 [citado 12/03/2025];36(1). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/39

17. Hacker K, Auerbach J, Ikeda R, et al. Social determinants of health –an approach taken at CDC. J Public Health Manag Pract. 2022;28(6):589-94. DOI: 10.1097/PHH.0000000000001626.

18. Elizalde Hevia A. Planificación estratégica territorial y políticas públicas para el desarrollo local [Internet]. Santiago de Chile: Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES); 2003 [citado 12/03/2025]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/fa0f2929-6c4c-461c-b503-2278c887abc7/content

19. Rodríguez Torres ÁF, Páez Granja RE, Altamirano Vaca EJ, et al. Nuevas perspectivas educativas orientadas a la promoción de la salud. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 12/03/2025];31(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1366

20. Concepción Obregón T, Fernández Lorenzo A, Matos Rodríguez A, et al. Habilidades profesionales de intervención clínica según modo de actuación de estudiantes de tercer año de Estomatología. Educ Méd Super [Internet]. 2017 [citado 12/03/2025];31(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/941

21. Cullen L, Hanrahan K, Farrington M, et al. Evidence-based practice in action: Comprehensive strategies, tools, and tips from University of Iowa Hospitals & Clinics. 2nd ed. Iowa: Sigma Theta Tau; 2022.

22. Morán Blanco S, Díaz Barrado CM. El objetivo de desarrollo sostenible 11 de la Agenda 2030: ciudades y comunidades sostenibles. Metas, desafíos, políticas y logros. Cuadernos de estrategia [Internet]. 2020 [citado 13/03/2025];206:21-68. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7649178

23. Sanabria Navarro JR, Silveira Pérez Y, Guillen Pereira L, et al. Revisión bibliométrica sistemática de la gestión del entrenamiento deportivo. Retos. 2023;47:78-86. DOI: 10.47197/retos.v47.95274.

24. Hinojosa-Torres C, Zavala-Crichton JP, Serey-Galindo F, et al. Retroalimentación formativa: percepcióndocente sobre suimplementación y resultados en el proceso de enseñanzay aprendizajeen educación física. Retos. 2025;62:872-82. DOI: 10.47197/retos.v62.110706.

25. Elvira E, Setyawan H, Sulistiyo S, et al. Legal policy analysis of inclusive schools in Physical Education (pe): human resources and infrastructure challenges for students with special needs. Retos [Internet]. 2024 [citado 13/03/2025];61:1371-83. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9788603

26. Benítez Llanes JI, Calero Morales S. Espacios para la actividad físico deportiva y recreativa. 2nd ed. Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE; 2016.

27. Medero-Collazo C, Lauzurica-González A, Ávila-García M, et al. Estrategia de capacitación para el mejoramiento del autocuidado en familiares cuidadores de enfermos oncológicos. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 13/03/2025];43(6):1595-605. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242021000601595&script=sci_arttext

28. Bernal-García MI, Salamanca Jiménez DR, Perez Gutiérrez N, et al. Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir percepciones físico-emocionales en la práctica de disección anatómica. Educación médica. 2020;21(6):349-56. DOI: 10.1016/j.edumed.2018.08.008.

29. Shifrin NV, Michel JS. Flexible work arrangements and employee health: A meta-analytic review. Work Stress. 2022;36(1):60-85. DOI: 10.1080/02678373.2021.1936287.

Published

2025-06-18

How to Cite

1.
Vinueza-Tapia EO, Millán-Caballero R, Sánchez-Córdova B, Calero-Morales S. Quality of management in physical activity, sports and health in the province of Orellana, Ecuador. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Jun. 18 [cited 2025 Jul. 30];47:e6592. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6592

Issue

Section

Research article