Professional competences in general surgery specialists

Authors

Keywords:

professional competences, performance, general surgeon

Abstract

Introduction: the professionals’ level of competences has been a concern of health systems to increase the quality of the services. The functions and actions of general surgeons are of vital importance, so it is essential for the human capital that carries out this activity, to have the required competences. This motivated the completion of a doctoral thesis which aims to the realization of a methodology for training and developing professional competences in general surgery specialists. The research, whose preliminary results are the present work, was carried out in the Clinical Surgical University Hospital Comandante Faustino Perez Hernandez, in Matanzas.

Objective: to characterize the current state of professional competences in general surgery specialists.

Materials and methods: from the theoretical level, the following methods were used: documental analysis, synthetic analysis, historic logical analysis, systematization, induction-deduction, modeling and system approach. From the empiric level, the survey was used.

Results: some deficiencies in the professional competences and in satisfactions that affect the organizational culture were shown.

Conclusions: the process carried out, combined with theoretical fundaments, ratified the need of elaborating a methodology for training and developing professional competences in general surgery specialists, as alternative to the medical education sciences for solving the difficulties found.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yusimin Lozano-González, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas

Especialista de II grado en Cirugía General Máster en Urgencias Médicas en Atención Primaria de Salud

Santiago Almeida-Campos, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Doctor en Medicina Especialista en Embriología Doctor en Ciencias de la Educación Médica Profesior Titular Director de la Revista Médica Electrónica

References

1. Véliz-Martínez P. La necesidad de identificar las competencias profesionales en el Sistema Nacional de Salud. Rev Cubana Sal Pública [Internet]. 2016 [citado 12/03/2022];42(3). Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/766

2. Díaz-Rojas P, Leyva-Sánchez E, Carrasco-Feria M. El sistema de formación escalonada en la Educación Médica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 12/03/2022];33(1). Disponible en: https://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1518

3. Añorga-Morales JA. La educación avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona [Internet]. 2014 [citado 22/03/2022];(58):19-31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

4. Ramos Hernández R, Díaz AA, Izquierdo N. Modelo de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Rev Cienc Pedagóg Innov [Internet]. 2017 [citado 22/03/2022];5(3). Disponible en: http://dx.doi.org/10.26423/rcpi.v5i3.208

5. Lora Guzmán HS, Castilla Paternina S, Góez Flores M. La gestión por competencias como estrategia para el mejoramiento de la eficiencia y la eficacia organizacional. Saber Cienc Lib [Internet]. 2020 [citado 17/03/2022];15(1):83-94. Disponible en: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6291

6. Domínguez LC, Sanabria AE, Torregrosa Almonacid L, et al. Fundamentos para un currículo en Cirugía General basado en competencia: Consenso Delphi de la División de Educación de la Asociación Colombiana de Cirugía. Rev Colomb Cir [Internet]. 2021 [citado 17/03/2022];36(4):82-98. Disponible en: https://doi.org/10.30944/20117582.898

7. Lozano-González Y, Almeida-Campos S. La formación y desarrollo de competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Fundamentos teóricos. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 10/03/2023];44(6). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5019/5550

8. Peiró R. Lluvia de ideas. Economipedia [Internet]. Madrid: Economipedia; 2019 [citado 22/03/2022]. Disponible en: https://economipedia.com/definiciones/lluvia-de-ideas.html

9. Salas-Perea R, Díaz-Hernández L, Pérez-Hoz G. Las competencias y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud. Educ Méd Super [Internet]. 2012 [citado 20/03/2022];26(4):[aprox. 16 pantallas]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/85/59

10. Martínez-Asanza D. Acerca de la educación en el trabajo, principio rector de la educación médica cubana. FEM [Internet]. 2021 [citado 05/03/2022];24(6):325. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322021000600325

11. Ministerio de Educación Superior. Resolución 140/19. Reglamento de Educación de Postgrado de la Educación Superior. Gaceta Oficial República de Cuba [Internet]. 2019 sept 5 [citado 22/03/2022];(65). Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior

Published

2023-04-14

How to Cite

1.
Lozano-González Y, Almeida-Campos S. Professional competences in general surgery specialists. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 Apr. 14 [cited 2025 Jan. 9];45(2):e5049. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5049

Issue

Section

Short communication

Most read articles by the same author(s)