Elective course for the pedagogical training of assistant students in Medicine undergraduate studies

Authors

Keywords:

assistant students, pedagogical training, elective course

Abstract

Introduction: The process of training assistant students requires new theoretical and methodological concepts that allow the comprehensive development of future health professionals. This by means of specific actions that educationally influence the execution of plans and programs of medicine studies, from a scientific and pedagogical projection.

Objective: To design an elective course for the pedagogical training of assistant students in the medicine undergraduate studies of University Campus of Medical Sciences, in the municipality of Cardenas.

Materials and methods: The research is based on the dialectical materialist conception. The theoretical methods were: historical-logical, documentary analysis, systematization, systemic structural functional and modeling. Among empirical methods used were: documentary review, surveys of the assistant students and tutors. Observation of the performance of assistant students was also carried out. The population consisted of 103 assistant students and 38 tutors.

Results: Insufficient pedagogical actions for the training of assistant students are found as problems in the three indicators of the cognitive dimension and in two of the indicators of the procedural and attitudinal dimensions. In the design of the program of the elective course, the topics to be developed to enhance the pedagogical training of the assistant students are addressed.

Conclusions: An elective course for the pedagogical training of assistant students in the Medicine undergraduate studies is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kamelia Espinosa-Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Laboratorio Clínico Máster en Ciencias de la Educación Superior Profesora Auxiliar

Pilar Espinosa-Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Informática Máster en Ciencias de la Educación Superior Profesora Asistente

References

1. Smith Groba J, Piñera Castro HJ. El Movimiento de Alumnos Ayudantes “Frank País” en el ámbito de la Educación Médica Superior. Educ Médica Super [Internet]. 2021 [citado 12/12/2023];35(2):e2979. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2979/1191

2. Valcárcel Izquierdo N. La Educación Médica: origen y evolución como ciencia. Rev Cubana Tecn Salud [Internet]. 2019 [citado 20/03/2023];10(1):89-100. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1428

3. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente Metodológico de la Educación Superior. Resolución Ministerial No. 02 [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018 [citado 20/03/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf

4. Espinosa Martínez K, Martí Martínez G, Caimbo Nhongola G. Estrategia metodológica para la formación pedagógica de los Alumnos Ayudantes en la carrera de Medicina. Órbita Científica [Internet]. 2023 [citado 20/03/2023];122(29). Disponible en: http//revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1984

5. Espinosa Martínez K, Díaz Díaz AA, Martín Llano JC. La formación pedagógica de los Alumnos Ayudantes de la carrera de Medicina. Filosofía, Historia y Salud [Internet]. 2023 [citado 12/12/2023];1(1). Disponible en: https://revfhs.sld.cu/index.php/fhs/article/view/5

6. Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N, Che Soler J. La parametrización en la investigación educativa. Varona [Internet]. 2008 [citado 20/03/2023];1(47):25-32. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf

7. Aldo Vera C. La Triangulación entre métodos cuantitativos y cualitativos en el proceso de investigación [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2014.

8. Vargas JC. De la formación humanista a la formación integral: Reflexiones sobre el desplazamiento del sentido y fines de la educación superior. Prax Filos [Internet]. 2010 [citado 06/01/2023];1(30):145-67. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=209019322008

9. Alonso Marín M. La orientación profesional pedagógica en el proceso de formación inicial de docentes. Innovación tecnológica (Las Tunas) [Internet]. 2020 [citado 20/03/2023];26(1):1-10. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/442/4422303017/index.html

10. Torres Alfonso AM. Transformando la formación pedagógica de los estudiantes universitarios mediante la utilización del modelo de aula invertida. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas [Internet]. 2020 [citado 06/01/2023];13(3):47-64. Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/548

11. Rodríguez H. Apuntes para el Mínimo de Ciencias de la Educación Médica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023.

12. Ramos Vives M, Ferro Gonzáles B, Mena Lorenzo JA. Caracterización del proceso de enseñanza-aprendizaje desde la formación pedagógica de los estudiantes de Enfermería. Mendive [Internet]. 2020 [citado 06/01/2023];18(4):868-82. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2204

13. Victorero Mejías G, Rodríguez Victorero G, Portales Victorero D, et al. La orientación pedagógica hacia el perfil docente en los futuros egresados de la universidad de Ciencias Médicas [Internet]. Holguín: VII Jornada Científica de la SOCECS “EdumedHolguín2018”; 2018 [citado 06/01/2023];43(3). Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/view/246/249

14. Oramas R. Modelo del profesor para los escenarios docentes de la carrera de Medicina [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2012.

15. Mayor Paredes D, López Medialdea AM, Solís Galán MG. el aprendizaje-servicio como escenario formativo y su influencia en distintos agentes socioeducativos. Percepción de los participantes. Int J Sociol Educ [Internet]. 2019 [citado 20/03/2023];8(2):153-72. Disponible en: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/rise/article/view/4071

16. Tapia Flores MA. Pertinencia de la formación pedagógica-disciplinar de la planta docente en la UMSA. Educ Super [Internet]. 2018 [citado 20/03/2023];4(1):31-9. Disponible en: https://ojs.cepies.umsa.bo/index.php/RCV/article/view/8

17. Rodríguez Acuña M, Suárez Cabrera A, Valcárcel Izquierdo N. Las Ciencias de la Educación Médica y la formación doctoral. Órbita Científica [Internet]. 2021 [citado 20/03/2023];27(115). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1177

18. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las Ciencias de la Educación Médica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021.

19. Valcárcel Izquierdo N. Educación Médica: bases epistémicas. Área temática: Retos y perspectivas de la educación Superior ante los retos de la Agenda 2030. La Habana: 13 Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2022”; 2022.

20. Valcárcel Izquierdo N. Investigación y desarrollo del capital humano [Internet]. Ecuador: Editorial Binario; 2023 [citado 20/03/2023]. Disponible en: https://binario.com.ec/investigacion-y-desarrollo-del-capital-humano/

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Espinosa-Martínez K, Espinosa-Martínez P. Elective course for the pedagogical training of assistant students in Medicine undergraduate studies. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2025 Mar. 9];45(5):e5314. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5314

Issue

Section

Research article